Legatura dintre comportamentul alimentar si cel emotional
nu mai este de mult o noutate in psihologie. Si totusi, atunci cand introducem
in ecuatie conceptele de vindecare si evolutie spirituale, lucrurile devin cu
mult mai interesante si utile.
Lise Bourbeau: Cele 5 rani care ne impiedica sa fim noi
insine
In cartea Cele 5 rani care ne impiedica sa fim noi insine, autoarea si terapeuta canadiana Lise Bourbeau aduce in discutie conceptul de vindecare
emotional-spirituala, prin intermediul corpului fizic si al tiparelor
alimentare si relationale pe care ni le-am creat de-a lungul vietii.
Lise Bourbeau identifica 5 rani fundamentale cu care ne nastem
si care fac parte din lectia noastra evolutiva de viata. Prin constientizarea
acestora, autoarea sustine ca ne putem elibera de multa suferinta fizica si
emotionala, pasind pe drumul vindecarii si evolutiei spirituale.
Aceste rani se activeaza in perioada copilariei, moment in care
noi ne cream niste masti specifice care devin parte a personalitatii noastre,
spre a evita sa retraim aceste suferinte in viitor. Dintre aceste rani, cel
putin doua devin dominante de-a lungul vietii noastre si sunt reactivate, pe
rand sau simultan, in diverse situatii ce tin de interactiunea cu ceilalti.
Felul in care ne alimentam ne poate oferi, insa, indicii
pretioase referitoare la ranile active intr-un anumit moment al vietii. Iar
constientizarea lor este primul pas in procesul de vindecare emotionala si
spirituala.
Cele 5 rani emotionale
si mastile folosite spre a le ascunde
Cele 5 rani
emotionale fundamentale, prin constientizarea carora putem evolua la nivel
holistic, sunt urmatoarele:
Rana de respingere – asociata cu masca Fugarului;
Rana de abandon – asociata cu masca Dependentului;
Rana de umilire – asociata cu masca Masochistului;
Rana de tradare – asociata cu masca Dominatorului;
Rana de nedreptate – asociata cu masca Rigidului.
Denumirile acestora sunt mai mult sau mai putin relevante,
importante sunt reactiile noastre la un anumit moment din viata si tiparele
alimentare si comportamentale care se ascund in spatele acestora. Precum scrie
autoarea, <Fiinta umana isi alimenteaza corpul fizic la fel cum il hraneste
pe cel emotional sau pe cel mental> (Cele 5 rani care ne impiedica sa fim
noi insine, p. 21).
Cele 5 rani: rana
de respingere
Astfel, atunci cand de obicei preferam sa mancam portii mici de
mancare sau sa nu mai mancam deloc, mai ales in situatiile incarcate emotional,
ne putem recunoaste in masca Fugarului, care se asociaza cu rana de
respingere. Acelasi lucru se intampla si atunci cand dulciurile constituie
metoda noastra zilnica de a ne calma si a ne tine in frau temerile.
Aceasta masca ascunde dorinta noastra subconstienta de a fugi
din realitate si de a respinge o existenta in care ne simtim profund singuri,
neintelesi sau lipsiti de radacini stabile.
Cele 5 rani: rana de abandon
Atunci cand de obicei mancam mult si cu placere, atat pentru a
ne indeplini o nevoie fiziologica, dar mai ales pentru a ne simti bine si in
siguranta, ne putem da seama ca purtam masca Dependentului, asociata cu
rana de abandon.
Sentimentul nostru profund fiind acela ca nu obtinem destula
atentie sau iubire, el se va transfera asupra relatiei noastre cu mancarea, in
care vom cauta aceeasi siguranta afectiva, simtind insa ca nu primim destul. De
aceea, de obicei cand purtam masca Dependentului nu ne ingrasam, pentru ca la
nivelul subconstient ii transmitem si corpului nostru mesajul ca nu primeste
ceea ce are nevoie.
Aici, dorinta noastra profunda de siguranta afectiva se
manifesta in preferinta pentru alimentele preponderent moi, in special pentru
paine, vazuta la nivel simbolic ca suport al vietii. De asemenea, vom dori sa
mancam cel mai adesea in compania celorlalti, incercand pe cat posibil sa
prelungim momentul de placere si atentie neconditionata din partea celor dragi.
Cele 5 rani: rana de
umilire
In momentul in care avem un comportament alimentar dus la
extreme, ne putem recunoaste in masca Masochistului, care se asociaza cu
rana de umilire. Atunci vom oscila intre a consuma cu o pofta nestavilita
cantitati mari de mancare si a consuma numai portii mici de mancare, dar
repetate, ajungand in final tot la o cantitate mare. De multe ori putem ajunge
sa ne alimentam compulsiv, uitand total de noi si concentrandu-ne doar asupra
senzatiilor de moment.
Actul de a manca devine pentru noi cel mai adesea o forma de a
ne recompensa, dar pentru care ulterior ne simtim vinovate. De aceea, ne poate
fi adesea rusine sa consumam alimente asa-zis interzise (cum ar fi
dulciurile sau mancarurile grase) in compania altor persoane. Le banuim pe
acestea ca ne-ar putea judeca in chip umilitor pentru aceasta, dar de fapt noi
suntem cele care ne judecam pe noi insene in acest chip.
Cele 5 rani: rana de tradare
Atunci cand in mod constant consideram actul de a manca drept o
ocupatie care ne consuma din timpul necesar pentru alte activitati, este foarte
probabil sa purtam masca Dominatorului, asociata cu rana de tradare.
Obisnuinta noastra este aceea de a manca foarte repede, sau de a ne controla
foamea atunci cand suntem ocupate, spre a ne dedica energia acelor activitati
pe care le consideram mai importante pentru noi.
In schimb, atunci cand ne dam voie sa ne bucuram de actul de a
manca, o vom face cu toata pasiunea, ajungand adesea sa consumam mai mult decat
ar fi normal. In plus, ne place sa ne condimentam din plin mancarea, uneori
chiar inainte de a o gusta. Astfel ne implinim, de fapt, dorinta subconstienta
de a detine controlul asupra tuturor oamenilor si lucrurilor din viata noastra.
Cele 5 rani: rana de nedreptate
In momentul in care ideea de control predomina in alegerile
noastre alimentare, ne putem recunoaste cu usurinta in masca Rigidului,
asociata cu rana de nedreptate. Vom prefera cel mai adesea alimentele sarate in
detrimentul celor dulci si pe cele crocante in detrimentul celor moi. In plus,
vom incerca mereu sa respectam un plan alimentar echilibrat, chiar cu riscul de
a ne controla in fiecare moment.
Aceasta nevoie imperioasa de a gasi echilibrul in alimentatie
oglindeste dorinta noastra profunda de a obtine perfectiunea in noi si in tot
ceea ce facem.
Iar in rarele momente in care ne vom pierde acest strict control
pe plan alimentar, vom simti ca aproape am comis o nedreptate si vom avea
tendinta de a ne intoarce cu si mai multa indarjire la exersarea <perfectiunii>.
Cele 5 rani si
vindecarea spirituala
Cele 5 rani descrise mai sus pot fi atat de dureroase si atat de
profund ascunse in noi, incat in primul moment s-ar putea sa respingem complet
orice asociere a lor cu tiparele noastre de nutritie. Insa odata ce le
constientizam si ne acordam dreptul la suferinta, dar si la revolta, vom intra
deja pe drumul vindecarii spirituale indicat de Lise Bourbeau. Urmeaza apoi
asumarea responsabilitatii pentru propriile noastre emotii, ganduri si gesturi,
stiind ca cei din jur sunt simpli catalizatori pentru reactiile noastre, care
au fost conditionate in trecut de suferinta.
In cele din urma, nu ne ramane decat sa
acceptam faptul ca toata aceasta suferinta, cu mastile create spre a o ascunde,
tine strict de trecut si de perceptiile copilului de altadata. Iar acum sta in
mainile noastre sa renuntam, pas cu pas, la ea, pe masura ce ne reevaluam
perceptiile anterioare si ne dam seama ca nu mai avem nevoie de masti care sa
ne protejeze in fata evenimentelor vietii.
Andreea Peticaru
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu