Codul
dupa care traiau, in urma cu mii de ani, pelasgii, inaintasii daco-romanilor…
1.
Dincolo de curgerea timpului si de cugetarea zeilor, este Focul cel Viu si
Vesnic, din care vin toate si prin care fiinteaza toate cele ce sunt. Totul si
nimicul sunt suflarea Sa, golul si plinul sunt mainile Sale, miscarea si
nemiscarea sunt picioarele Sale, nicaieri si peste tot este mijlocul Sau, iar
chipul Sau este lumina. Nimic nu este faptuit fara de lumina si tot ce vine din
lumina prinde viata si ia faptura.
2.
Precum fulgerul aduce lumina si din lumina tunetul si focul ce se revarsa, asa
este si gandul omului, el trece in vorba omului si apoi in fapta sa. Deci, ia
aminte la asta, caci pana la focul ce arde trebuie sa fie o lumina si un tunet.
Lumina omului este gandul sau si aceasta este averea sa cea mai de pret. Lumina
prinde putere prin cuvant, iar vointa omului aprinde focul prin care se
faptuiesc toate cele ce sunt in jurul sau.
3.
Fii ca muntele cel semet si ridica a ta lumina mai presus de cele ce te
inconjoara. Nu uita ca aceiasi pasi ii faci in varful muntelui ca si in josul
sau, acelasi aer este sus ca si jos, la fel creste copacul in varf de munte ca
si in josul sau, la fel lumineaza soarele piscul cel semet ca si pamantul cel
neted.
4.
Fii cumpatat ca pamantul si nu vei duce lipsa de nimic. Creanga prea plina de
rod este mai repede franta de vant, samanta prea adanca nu razbate si prea
multa apa ii stinge suflarea.
5.
Ia aminte la copacul cel falnic, cu cat este mai inalt, cu atat radacinile sale
sunt mai adanci in pamant, caci din pamant isi trage taria, nu uita asta. Cu
cat te ridici mai mult, cu atat trebuie sa cobori mai mult, caci masura
ridicarii este aceeasi cu masura coborarii.
6.
Puterea omului incepe cu vorba nerostita, ea este asemeni semintei care
incolteste, nici nu se vede cand prinde suflare de viata. Lumina semintei este
cea care o ridica, pamantul este cel ce-i da hrana, apa ii da vigoarea, iar
rabdarea o imbraca cu tarie.
7.
Priveste raul si ia aminte la invatatura sa. La inceput este doar un firicel de
apa, dar creste tot mai mare, caci vine de la ce este mai mare si lucrurile asa
trebuiesc implinite, prin firea lor. Asemenea este si gandul cel bun si drept
randuit, el isi face loc printre pietre si stanci, nu tine seama de nimic, isi
urmeaza drumul si nimic nu-i sta in cale. Apa cu apa se aduna, iar impreuna
puterea este si mai mare.
8.
Ia seama de taina aceasta si nu o uita, acel firicel de apa stie unde va
ajunge, caci una este cu pamantul si toate cele ce-i vin in cale nu il pot opri
pana la sfarsit. Astfel sa iei seama la gandul tau unde trebuie sa ajunga si
vei vedea ca nimic nu sta in calea sa . Sa-ti fie gandul limpede pana la
sfarsit; multe se vor ivi in calea sa, caci firea lucrurilor din jur este
miscatoare asemeni apelor. Apa cu apa se intalnesc, pamant cu pamant si munte
cu munte.
9.
Ia seama la gandul cel rau, fereste-te de el ca de fulger, lasa-l sa se duca
precum a venit, caci te-ndeamna la lucruri nefiresti. Fereste-te de vorbele
desarte si de neadevar; sunt ca pulberea campului ce-ti acopera ochii, ca plasa
paianjenului pentru mintea si sufletul tau. Ele te indeamna la trufie,
inselaciune, hotie si varsare de sange, iar roadele lor sunt rusinea,
neputinta, saracia,boala, amaraciunea si moartea.
10.
Nu judeca oamenii dupa greutatea lor, dupa puterea lor, dupa averea lor, dupa
frumusetea lor sau dupa ravna lor, caci si unul si altul a lasat din ceva
pentru a creste in altceva. Cel bogat este sarac in liniste, cel tare este slab
pentru altul si cel slab are taria lui ascunsa. Cum firea lucrurilor este
miscatoare, asemeni este si omul. Ce da valoare unei unelte, trebuinta sau frumusetea?
Duce un om mai mult decat boul? E mai bogat vreunul ca pamantul? Doar
cunoasterea si intelepciunea il ridica pe om peste dobitoace. Si degeaba ai
cunoastere, daca ea nu este lamurita de vreme.
11.
Fierul inrosit a fost rece si se va raci iarasi; Vasul a fost pamant si va fi
iarasi pamant; Pamantul ce-a fost sterp acum este pamant roditor si se va
starpi iarasi peste vremi. Ravna omului face schimbatoare toate acestea. Dar
ravna ii intoarce bucuria in tristete si linistea in neliniste. Fierul si focul
ajuta omul, dar il si vatama. Si aceeasi ravna il indeamna a merge pe carari
nestiute si nebatute de ceilalti dinaintea lui. Tot ravna il indeamna la
strangere de averi, la marirea puterii si a se masura cu altii. Fereste-te de a
te masura cu altul, caci trufia de aici se naste; ea te va cobori mai jos de
dobitoace si te va desparti de fratele si de vlastarul tau.
12.
Neinteleptul este manat de ravna, dar inteleptul incaleca ravna. Neinteleptul
sufera cand ravna il duce la pierdere si la cadere, dar inteleptul intotdeauna
gaseste castigul in pierdere si inaltarea in cadere.
13.
Trufia raceste iubirea inimii si o face in dusmanie si nu exista dobitoc mai
josnic decat omul care nu mai are iubire in inima sa. Caci iubirea este cea
dintai putere si chipul ei este lumina. Ia seama ca nu cumva gandul tau sa se
impresoare cu trufia, caci mai jos de dobitoace vei ajunge.
14.
Gandul bun si vorba inteleapta iti pot potoli necazul, iti pot racori inima,
dar nu te vindeca, pentru ca omul sufera dupa cum trufia a crescut in el, caci
suferinta este umbra trufiei.
15.
Nu iti lega sufletul de nimic lumesc, de lucruri, de dobitoace, de argint sau
aur, caci ele asa cum vin, asa pleaca. Dupa orice zi vine si noaptea si dupa
iarna vine primavara, caci asa este randuit si asa este firea lucrurilor. Toate
cele ce se vad, se nasc, cresc si apoi se intorc de unde au plecat. Doar firea
lucrurilor ramane pururi, iar aceasta are nenumarate si nesfarsite ramuri si,
asemenea izvoarelor mintii si sufletului tau, ele nu se arata la vedere. Caci o
suflare si un foc fac sa creasca toate cele ce cresc ierburi, copaci, dobitoace
si oameni – si din aceeasi vatra vin si catre aceeasi vatra se intorc si vatra
aceasta este pururea.
16.
Precum copacul cel falnic creste langa cel mic, fara a-i face rau, asa sa fiti
intre voi, cel mare sa nu loveasca pe cel mic si nici sa-i amarasca sufletul,
caci va avea datorie mare de dat, la fel ca si hotul. Arunca un lemn pe rau si
mai multe vor veni din susul sau catre tine. Adu-i multumire semenului tau,
adu-i lumina pe chip si in suflet, iar toate acestea le vei gasi mai tarziu,
inflorite in inima ta.
17.
Nu lua cu siluire si nici cu vorbe amagitoare ceea ce nu este al tau, caci cel
ce priveste prin ochii tai este acelasi cu cel ce priveste prin ochii
celuilalt. Ia seama la taina aceasta.
18.
Nu grabi nici o lucrare caci trasul de ramuri loveste inapoi. Fructul copt este
usor de luat, cel necopt este greu de luat si gustul e neplacut. Nu te grabi
deci sa aduni ce este inainte de vreme, caci iti va amari sufletul. Cum creste
cadrul, asa creste si stinghia si cum creste roata asa creste si ispita.
19.
Ramai mereu in racoarea sufletului tau, dar daca mania se aprinde in tine, ia
seama ca nu cumva sa treaca de vorba ta. Mania vine din teama si nu a locuit
dintru inceput in inima ta; Daca nu creste prin trufie, ea se intoarce de unde
a plecat. Trufia inchide poarta intelepciunii, iar cel trufas se pune singur
langa dobitoace. Intelepciunea este mai pretuita decat toate cele ce se vad cu
ochii, ea este aurul mintii si sufletului tau si este rodul cunoasterii udata
de vreme.
20.
Nu-ti amari sufletul cand simti durerea si neputinta, ci mai degraba cauta sa
te folosesti de ele pentru indreptare, caci in rod ai si samanta. Nu se poate
ca o samanta buna sa dea rod rau. Lacomia intotdeauna duce la pierdere, furtul
intotdeauna duce la boala, gandurile sterpe intotdeauna duc spre ratacire,
mania intotdeauna loveste inapoi, rautatea si neadevarul intotdeauna aduc
neputinta, trufia intotdeauna aduce suferinta.
21.
Mergi la izvor cand sufletul ti-e aprins, scormoneste in apa limpede si
asteapta pana ce devine iarasi curata. Asa se va duce si aprinderea sufletului
tau, precum tulburarea aceea.
22.
Ia bine seama la taina semintei. Asemeni ei este gandul tau, si cum samanta nu
se poate fara coaja, asa este si gandul cel rodnic al omului. Coaja gandului
rodnic este vointa, iar fara vointa,gandul se usuca si nu foloseste la nimic.
Dar puterea este in rabdarea semintei, iar vointa si rabdarea fac mladita
firava sa razbata pamantul tare.
23.
In vremea lucrului tau, inveseleste-ti inima la vederea lucrarii tale, inainte
de terminarea ei, caci precum fructul isi anunta venirea cu o floare, tot asa
fapta omului este vazuta de cel cu mintea si simtirea limpede, inainte de a fi
terminata.
24.
Ia bine seama la cauza omului sarac, dar si la cauza omului grabnic avut, caci
nici una nici alta nu sunt firesti. Omul sarac are multe ganduri desarte si le
schimba de la o zi la alta, vorbeste mult si lenea i-a invelit bratele si
picioarele. Cel grabnic avut ori e hot si inselator, ori vede mai bine necazul
altuia si cauta a-l amagi, iar de acolo isi trage grabnica avutie.
25.
Fii bland si rabdator cu cei de langa tine, caci asa cum te porti tu cu ei, asa
se poarta si altii cu tine, caci simtirea lui este la fel cu simtirea ta, din
aceeasi suflare este si simtirea lui, iar lumina ce se vede prin ochii lui este
din aceeasi lumina cu cea care se vede prin ochii tai.
26.
Unde este taria omului acolo ii este si slabiciunea, ceea ce-l ridica il si
coboara; ramai in limpezimea mintii si simtirii tale si vei vedea toate
acestea. Cel mic este deasupra celui mare, cel usor este deasupra celui greu,
cel slab este deasupra celui tare, cel bland este deasupra celui aprig. Limpede
sa-ti fie mintea si simtirea, si ia seama de toate acestea.
27.
Taria muntelui vine din rabdarea sa, din linistea sa, stanca ii este numai
invelitoare. Dar taria lui este incercata de vant, de apa cea lina. Ia-ti
puterea din rabdare si din liniste si foloseste-te de ea prin limpezimea
gandului tau, caci nu tulburarea izvorului roade stanca, ci limpezimea sa.
28.
Lucrarea facuta din teama nu are viata lunga si taria ei este asemeni unei
revarsari de ape care tine putin. Asa este si cu tulburarea oamenilor, ea vine
de-afara, dar este chemata de teama lor, insa teama vine prin necunoastere, iar
necunoasterea prinde putere prin neadevar, lene si trufie.
29.
Soarbe cunoasterea de la cei cu barba alba si nerosita de vin si lasa vremea sa
o imbrace cu intelepciune. Nu privi la trupul lor slabit si garbovit, caci
toate acestea sunt plata lor pentru cunoasterea lucrurilor si cresterea
intelepciunii.
30.
Multumeste-i pamantului pentru toate cele ce-ti ofera, multumeste-i cerului
pentru ploaia care iti hraneste pamantul, multumeste-i soarelui pentru caldura
si lumina casei tale si a pamantului tau, multumeste-i lunii pentru linistea
somnului tau, multumeste-le stelelor ca vegheaza asupra somnului tau,
multumeste-i muntelui pentru povetele si fierul ce-l iei din el, multumeste-i
padurii pentru tot ce iei de acolo, multumeste-i izvorului pentru apa ce-o bei,
multumeste-i copacului pentru lucrarile ce-ti arata, multumeste-i omului bun
ce-ti aduce bucurie si zambet pe chip.
31.
Precum iarba buna creste cu iarba rea, asa sunt si oamenii, dar tine seama ca
purtarea lor cea rea este semanata si crescuta din teama si neputinte, iar
trufia este invelitoarea lor. Nu certa purtarea lor si nu cauta a-i indrepta
din vorbe si mustrare, caci apasarea pe rana nu o vindeca. Oare iarba aceea
este rea doar pentru ca este amara pantecului tau? Asa este si cu omul, de vei
vrea sa-l indrepti, adu-i pentru inceput gandul si simtirea la ce este placut
atat omului bun, cat si omului rau. Unul vede roata plecand, iar altul vede
aceeasi roata venind. Cine vede mai bine ?
32.
Doar cel inteleptit poate vedea limpezimea si linistea din mintea si sufletul
celui tulburat, caci cel inteleptit a fost odata si el la fel ca si cel
tulburat si roadele amare l-au facut sa tina seama de alcatuirea fiintei sale.
A fugit de roadele sale amare in varful muntelui si acolo nu a scapat de ele, a
fugit in mijlocul padurii si iata ca roadele erau cu el, apoi a privit
inlauntrul sau si iata ca roadele sale amare aveau radacini in mintea si
simtirea poftelor sale.
33.
Este o floare mai frumoasa decat cealalta? Este un izvor mai limpede decat
altul? Este un fir de iarba mai presus decat altul? Fiecare are taria,
frumusetea si priceperea lui. Este in firea lucrurilor ca padurea sa aiba
felurite soiuri de copaci, de iarba, de flori si dobitoace. Nu seamana un deget
cu altul de la aceeasi mana, dar este nevoie de toate pentru a bate fierul.
Este marul mai intelept decat prunul sau parul ? Este mana stanga mai buna ca
dreapta ? Altfel vede ochiul stang de cel drept? Cele de sus isi au rostul lor
si cele de jos isi au rostul lor, cele mari isi au rostul lor si cele mici isi
au rostul lor, cele repezi isi au rostul lor si cele incete isi au rostul lor,
cele ce au fost si-au avut rostul lor si cele ce vin isi vor avea rostul lor.
34.
Neputinta vine dupa rautate si neadevar, caci ceea ce dai aceea primesti, ceea
ce semeni aceea culegi, dar ia seama ca lumina sufletului tau si al celui de
langa tine are aceeasi vatra si ramane fara umbra. Vezi ce tulbura necontenit
izvoarele mintii si sufletului aproapelui tau. Adu-i linistea in suflet si
limpezimea in minte si batranetile tale vor fi ca pomul copt, oasele si taria
ta nu vor slabi si te vei intoarce de unde ai venit, satul de caldura urmasilor
tai.
35.
Intotdeauna va fi cineva dedesubtul tau si intotdeauna va fi cineva deasupra
ta. La cele ce sunt dedesubtul tau sa te uiti cu iubire si nu cu trufie caci
acolo iti sunt radacinile, iar la cele ce sunt deasupra ta sa te uiti cu
privirea de prunc si fara teama.
36.
Cele tari, cele slabe si cele nevazute sunt cele ce alcatuiesc lumea si toate
acestea le gasesti in om si toate alcatuiesc un intreg. Nu este nimic care sa
fie afara si sa nu fie si inauntru. Ia seama la toate acestea cand iti apleci
privirea inauntrul tau si vei gasi toata intelepciunea zeilor ascunsa in
nevazutul fiintei tale. Zeii au luat seama inaintea omului de aceasta
intelepciune si asta i-a adus mai aproape de Focul cel Viu si Vesnic.
37.
Ia aminte ca bataia inimii, curgerea sangelui prin vine, vindecarea ranilor,
frumusetea ochilor si minunatia alcatuirii trupului sunt facute prin puterea si
suflarea Focului cel Viu si Vesnic care este in fiecare si al carui chip se
arata in lumina. Dar nu uita ca trupul este doar o farama din putinul care se
vede…
38.
Curatenia trupului si desfatarea sa prin simturi te pun doar putin mai sus de
dobitoace, caci nu un sunet placut te ridica, nici o duioasa atingere, nici un
gust placut, nici o mireasma imbatatoare si nici o bucurie a ochilor. Caci unde
este caldura, apare si frigul, unde este dulcele apare si amarul, unde este
placutul apare si neplacutul, unde este mireasma apare si duhoarea, iar unde
este ras, si plansul pandeste.
39.
Iata dar calea de inceput: cumpatarea in toate cele ce faci, ascultarea de
batrani si de cei intelepti, harnicia, multumirea cu ceea ce ai, ferirea de
neadevar si de vorbele desarte, ferirea de cearta si de manie, buna purtare
intre semeni. Dimineata sa te trezesti cu ele, ziua sa le porti mereu in minte,
seara sa le ai cu tine in somn si astfel supararea, lipsa, amaraciunea,
neputinta, boala si rautatea altora nu se vor atinge de tine.
40.
Dincolo de acestea se afla iubirea, vointa, curajul, rabdarea, modestia si ele
ridica omul cu adevarat. Acestea sunt cele ce te apropie de Focul cel Vesnic
si, prin ele, calea ta urmeaza calea zeilor, dar ingroparea lor te arunca mai
jos de dobitoace. Doar prin ele primesti adevarata cunoastere si intelepciune,
adevarata putere, adevarata bucurie, adevarata bogatie, rodnica si trainica
lucrare.
41.
Dar iata ca unde este iubirea poate aparea si ura, unde este vointa poate aparea
si delasarea, unde este curajul poate aparea si frica, unde este rabdarea,
poate aparea si graba si unde este modestia poate aparea si trufia. Caci
miscatoare sunt si cele ce se vad si cele ce nu se vad din fiinta omului. Dar
toate acestea sunt ale celui ce simte, iar peste el se afla cel ce gandeste si
acesta este cel ce vede miscarea in nemiscare, este cel care dincolo de toate
aceste virtuti se desfata in cunoasterea si linistea ce intrece orice bucurie,
iar atentia, echilibrul si limpezimea sunt uneltele sale.
42.
Cel tulburat vede binele ca bine si raul ca rau, este atras de una si fuge de
cealalta, dar inteleptul vede si frumosul si uratul, simte si frigul si caldura
si finetea si asprimea, aude si placutul si neplacutul, gusta si dulcele si
amarul, simte si mireasma si duhoarea si nu face judecata intre ele. El vede
deslusit ca firea lucrurilor este in toate, caci frumosul din urat se trage si
uratul din frumos, dulcele a fost amar la inceput si se va face iarasi amar,
placutul se naste din neplacut si neplacutul din placut. Si toate acestea
lumineaza sufletul inteleptului pentru ca cele bune si placute hranesc si
bucura trupul si simturile sale, iar cele neplacute neinteleptului hranesc
mintea si intelepciunea sa, caci vede innoirea lucrurilor si semintele
viitoarelor bucurii.
43.
Nu este usoara cararea zeilor, dar nu uita nici o clipa ca omul poate cuprinde
in iubirea sa mai mult decat poate cuprinde in ura sa, caldura se ridica mai
mult decat poate cobori frigul, cel ce este deasupra vede mai multe decat cel
ce este dedesubt, usorul se intinde mai mult decat se intinde greul, lumina
razbate mai mult decat poate razbate intunericul, puterea care uneste este mai
mare decat puterea care desparte.
44.
Lungul si scurtul au acelasi mijloc; cercul mic si cercul mare, globul mic si
globul mare pe acelasi punct se sprijina; nevazutul si vazutul acelasi loc
ocupa; toate cele mari stau ascunse in cele mici, iar aici este o mare taina a
firii; mare printre intelepti este cel ce o pricepe.
45.
Inteleptul uneste pe cel ce vede cu cel ce gandeste, cel ce simte cu cel ce
face, dar neinteleptul ii desparte. Deschide-ti bine ochii, caci cel ce face,
cel ce simte si cel ce gandeste sunt asemeni norilor care vin si pleaca, dar
cel ce vede prin ochii tai este vesnic si lumina sa este fara umbra. El este
dincolo de viata si moarte, dincolo de bine si rau, dincolo de frumos si urat,
dincolo de curgerea timpului.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu