O definiţie a fericirii este dificil de
redactat dar, din fericire (!), e vorba despre o noţiune pe care cei mai mulţi
o înţeleg, intuitiv. Îi caracterizăm pe diferiţi oameni ca având sau nu o fire
fericită, ştiind foarte bine ce înţelegem prin asta. Sunt cei care tind să fie
mulţumiţi de viaţa pe care o duc, aşa cum e ea. Indiferent de nivelul lor de
trai, chiar şi de nivelul lor intelectual, unii sunt satisfăcuţi, zâmbesc şi
privesc lucrurile cu optimism; chiar dacă fac uneori glume cinice, chiar dacă
ocazional se exprimă aspru la adresa unor situaţii sau a unor persoane, au
totuşi o încredere neabătută în bunătatea lumii, în oameni şi în viitor şi asta
îi face senini şi binevoitori, plini de o energie pozitivă pe care ceilalţi o
remarcă şi, în general, o apreciază. Sunt oamenii împăcaţi cu viaţa, cu lumea,
cei care încearcă să schimbe în bine ceea ce pot schimba şi să accepte restul.
Ferice de ei! Şi acum vine ÎNTREBAREA: ce anume îi face astfel? O fericită
(iar!) combinaţie de gene? Mediul armonios în care au crescut? Lecţiile de
viaţă pe care le-au primit? Poate fi fericirea învăţată sau e un dat genetic?
Cu toţii am vrea să ştim. Din cele mai recente cercetări asupra chestiunii, să
încercăm să desprindem câteva răspunsuri date de ştiinţă.
Fericirea poate fi moştenită?
Da,
spun oamenii de ştiinţă: o fire înclinată spre mulţumire şi optimism
este, cel puţin parţial, rezultatul unei înzestrări genetice favorabile.
Cuvântul-cheie este, însă, parţial: ereditatea nu explică decât în parte
predispoziţia spre fericire; restul ţine de factori exteriori fiinţei noastre.
Este ceea ce specialiştii numesc influenţa eredităţii şi a mediului. S-a
discutat mult, timp de sute de ani, dacă înclinaţiile noastre, firea
comportamentul, felul de a gândi, sunt înnăscute ori învăţate. Ideea - cândva
prevalentă în rândul cercetătorilor - că mintea şi sufletul unui copil
nou-născut sunt asemenea unor foi albe de hârtie, pe care experienţa vieţii
înscrie elementele care îl vor face mai târziu pe acel individ să fie aşa cum
este, dădea întâietate mediului, adică influenţelor exterioare.
Ulterior, studii aprofundate de genetică,
biochimie, psihologie, neurologie ş. a. au arătat că rolul componentei genetice
este mult mai important decât se credea: o mare parte din felul nostru de a fi
se datorează "setărilor" realizate încă din momentul concepţiei, când
cele două "garnituri" de cromozomi - cea a ovulului şi cea a
spermatozoidului - se îmbină pentru a alcătui echipamentul genetic al
viitorului individ uman.
Azi, o rezonabilă cale de mijloc a fost
trasată între cele două concepţii, fiind universal acceptat faptul că felul de
a fi al unui om este rezultatul unei duble condiţionări: cea genetică şi cea a
mediului.
Atunci, fericirea poate fi învăţată?
Există nenumărate (mult prea multe, din
păcate) cazuri de oameni a căror fire nefericită este pusă pe seama unor
împrejurări nefericite: situaţii extrem de dificile care i-au afectat timp
îndelungat, traume psihice provocate de abuzuri sau de cine ştie ce alte întâmplări
groaznice din viaţa lor... Aceşti oameni ar fi avut multe şanse de a avea o
fire "normal" de fericită, dacă sufletul nu le-ar fi fost strivit de
nenorociri.
Dar atunci, s-au întrebat oamenii de ştiinţă,
dacă ereditatea e doar în parte răspunzătoare de firea a cuiva, dacă există loc
pentru schimbări dictate de condiţii exterioare, oare n-ar fi posibilă şi o
condiţionare în sens invers? Cu ale cuvinte, e posibil să-i învăţăm pe oameni
să fe mai fericiţi?
De aici a pornit ideea "lecţiilor de fericire" introduse în programa
şcolară a unor instituţii de învăţământ. Marea Britanie este una dintre
ţările unde se predau asemenea cursuri, ce urmăresc să dezvolte la copii calmul
şi seninătatea sufletească, să îi înveţe să se concentreze asupra propriilor
trăiri, să-şi conştientizeze şi recunoască emoţiile, facă faţă stresului
inerent vieţii şi să privească lucrurile într-o perspectivă mai optimistă.
E prea devreme pentru a spune dacă aceste
lecţii - abia recent introduse - vor face din copiii de azi nişte adulţi mai
fericiţi, dar e interesant faptul că unele efecte benefice au început deja să
se vadă. Copiii care iau lecţii de fericire au început să aibă rezultate mai
bune la învăţătură, un lucru important în sine, care îi ajută să se simtă mai
încrezători şi le sporeşte stima de sine.
Până la urmă, ce îi trebuie omului ca să simtă
fericit?
Întâi şi întâi, relaţii bune, armonioase, cu
cei şi din jur şi mai ales cu familia, spune George Vaillant, psihiatru care
beneficiază de o panoramă unică asupra chestiunii: de peste 30 de ani, el este
conducătorul unui studiu excepţional, realizat la universitatea americană
Harvard şi intitulat Study of Adult Development. Început în anii 1930,
acesta unul dintre cele mai ample studii realizate vreodată, din categoria
aşa-numitelor studii longitudinale, care urmăresc un număr relativ mic de
participanţi pe o perioadă lungă de timp. Study of Adult Development a
urmărit 824 de persoane pe o perioadă de peste 60 de ani, însoţindu-le prin
viaţă şi cercetându-le evoluţia. Sănătatea fizică şi psihică, viaţa amoroasă şi
cea socială, cariera şi hobby-urile lor au fost puse în ecuaţie, studiindu-se
relaţiile dintre ele şi efectele lor asupra evoluţiei individului în ansamblu.
Iniţial, studiul nu a avut drept scop declarat
cercetarea fericirii, în sine, ci fost conceput pentru a urmări, pur şi simplu,
modul în care se dezvoltă, cu vârsta, un număr de indivizi umani normali şi
sănătoşi. Însă volumul imens de date adunate permite numeroase analize
interpretative foarte preţioase, care luminează multe dintre punctele neclare
ale cunoaşterii noastre în privinţa a ceea ce aduce oamenilor bucurie şi
satisfacţie în viaţă. Au fost publicate deja două cărţi care cuprind analize şi
concluzii bazate pe interpretarea datelor acestor studii, dar informaţiile
strânse sunt foarte deparate de a-şi epuizat potenţialul: acolo e o comoară
care poate fi încă valorificată în nenumprate feluri şi, fără îndoială, studii
ulterioare o vor face.
Aşadar, ce crede despre fericire George
Vaillant, omul care, atât ca psihiatru, cât şi ca director, timp de decenii, al
Study of Adult Development, a aflat atât de multe despre personalităţile
unor oameni, despre sănătatea lor trupească şi sufletească, despre ceea ce-i
bucură sau îi întristează, în tinereţe, la vârsta mijlocie şi la cea a
senectuţii?
Chiar şi în prezenţa unor probleme de
sănătate, afecţiunea mutuală este un element major al fericirii. Multe specii
de animale sunt solitare, dar nu şi omul: nouă ne este benefică prezenţa
celorlalţi, iar singurătatea este unul dintre cele mai nocive lucruri în viaţă,
nu doar afectând starea sufletească, ci şi favorizând instalarea unor boli
organice, într-atât de strânsă este legătura dintre suflet şi trup şi cea
dintre sănătate şi contactul social cu ceilalţi. În ciuda marii sale puteri de
adaptare, specia umană nu se poate adapta la singurătate.
Pare o concluzie prea puţin originală faptul
că omul are nevoie de iubire, de dragostea celor din jur, pentru a fi fericit,
dar nu strică să fie reamintită, iar şi iar, mai ales azi, când mulţi par să
creadă că fericirea le poate veni dintr-o carieră de succes care implică 100 de ore de muncă pe
săptămână şi sacrificarea vieţii de familie şi din acumularea de bani şi bunuri materiale.
Fiindcă veni vorba, fericirea depinde de
bunăstarea materială?
E una dintre cele mai dificile întrebări, unul
dintre motive fiind faptul că studiile au dat, nu rareori, răspunsuri
contradictorii.
De pildă, locuitorii din ţările sărace par să
fie, în general, mai fericiţi decât cei din ţările bogate.
Pe de altă parte, sărăcia n-a fost nicicând de
folos pentru fericire, după cum arată studiile din care rezultă că lipsurile
materiale şi teama pentru ziua de mâine reprezintă o sursă majoră de stres
pentru mulţi oameni şi îi împiedică să se simtă mulţumiţi şi veseli.
O creştere a veniturilor e însoţită, în general, de o sporire a sentimentului de mulţumire în viaţă, arată unele cercetări; totuşi, nivelul de satisfacţie personală nu e corelat strict cu veniturile, ci mai degrabă cu sentimentul de siguranţă materială, motiv pentru care politicile naţionale, dar şi planurile de viaţă ale fiecăruia ar trebui să aibă în vedere stabilitatea financiară pe termen lung, nu doar simpla creştere a veniturilor.
Lucruri pe care, poate, nu le luăm în seamă
atât cât ar trebui
Religia: poate deoarece credinţa în cineva care le poartă de grijă le
dă un sentiment de siguranţă, oamenii religioşi tind să fie mai mulţumiti, mai relaxaţi
şi mai senini decât cei care nu au o astfel de gândire. Nu e
neapărat necesar să fie membri ai unei comunităţi religioase vaste or ai uneia
dintre religiile oficial acceptate şi nici măcar să frecventeze lăcaşele de
cult şi serviciile religioase (deşi socializarea cu persoane cu acelaşi model
de gândire este reconfortantă şi contribuie la starea de bine). Religia poate
fi la fel de bine înţeleasă într-un sens mai larg: oamenii care au o
spiritualitate dezvoltată şi se simt pe ei înşişi ca parte a Universului
(indiferent dacă cred sau nu într-o fiinţă supremă sau în alte entităţi
supranaturale) tind să fie mai împăcaţi cu lumea, mai satisfăcuţi de viaţa lor
- pe scurt, mai fericiţi.Experienţele plăcute: George Vaillant oferă un sfat surprinzător: el recomandă americanilor să scoată bani din fondul de pensie ca să îşi ofere vacanţe frumoase, cât mai sunt în stare să călătorească. Imprudent? Deşi siguranţa financiară e importantă (şi idee nu e ca oamenii să-şi cheltuiască fondul de pensie până la ultimul ban), amintirile agreabile sunt, după părerea lui, un element important al fericirii în viaţă.
Un studiu realizat în anul 2009 a dus la
concluzia că oamenii care îşi cheltuiesc banii pe experienţe sunt mai
fericiţi decât cei care îi folosesc spre a acumula bunuri materiale.
Cultura, într-un anume sens, are
şi ea un rol în ecuaţie, după cum sugerează un studiu recent, ce
arată că oamenii care preţuiesc evenimentele culturale şi participă la ele sau
care practică ei înşişi activităţi de ordin artistic sunt mai fericiţi. Relaţia
nu e încă îndeajuns de clară, dar corelaţia a fost observată, iar studii
ulterioare ar scoate cu siguranţă la iveală informaţii interesante şi, poate,
chiar posibilităţi de aplicare în practică acestei corelaţii.
Natura pare un element important pentru starea de bine a multor
persoane. Chiar dacă nu se declară iubitori ai naturii şi sunt citadini până în
măduva oaselor, mulţi oameni sunt totuşi influenţaţi, subconştient, de prezenţa
vegetaţiei, a spaţiilor verzi în cartierele în care locuiesc. În aceste
cartiere, violenţa şi teama sunt mai puţin prezente, sentimentul de siguranţă e
mai mare şi sănătatea locuitorilor e mai bună, nu numai din pricina aerului mai
curat, ci şi al nivelului de stres psihic mai redus. Biofilia, cum a
fost numită această înclinare spre natură a omului, este rezultatul lungii
evoluţii umane în mijlocul naturii, natură la care omul, ca specie, este
adaptat şi pe care doar câteva milenii de viaţă sedentară şi urbanizare
treptată a peisajului n-au putut-o şterge din fiinţa noastră biologică.
http://www.descopera.ro/
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu