Prin definitia noastra ca fiinte umane, avem
nevoie de interactiune sociala, feedback si recunoastere pentru ceea ce suntem
in procesul de dezvoltare personala pe care il parcurgem. Insa o persoana
despre care putem afirma ca este matura din punct de vedere emotional nu are
nevoie sa vaneze toate aceste considerente, ci sa le dobandeasca zilnic prin
modul lor de a fi, prin relatiile lor sau locul de munca pe care il au. Daniel
Goleman numeste aceasta maturitate drept inteligenta emotionala, sustinand ca acesta reprezinta
indicatorul care arata caracterul unei persoane.
Pe de alta parte, o persoana imatura emotional
are atat respectul de sine, cat si increderea in sine scazute, simtindu-se
constant nesigura. Astfel, pentru a compensa aceasta nesiguranta, persoana va
crea o serie de situatii in care sa fie in centrul atentiei. Dincolo de granita
maturitatii, nevoia de atentie este o nevoie destul de obisnuita. Chiar daca
atunci cand ne aflam in centrul atentiei, starea de nesiguranta este diminuata,
este bine de stiut ca acest rezultat este unul temporar, iar iubirea de sine si
aprecierea de sine raman in continuare la un nivel de scazut.
Tipare
comportamentale ale nevoii de atentie
1.
Suferindul
Aceasta categorie este asemenatoare cu cea a
ipohondrului, cu persoana care isi exagereaza starea de boala pe care o resimte
in propriul corp. De asemenea, aceasta persoana isi poate cauza boala sau poate
cauta diferite modalitati de a se imbolnavi, rezultatul fiind acela de a
castiga simpatia si atentia celorlalti folosindu-se de acest pretext.
Persoanele care se regasesc in acest tipar
exceleaza in arta manipularii prin intermediul emotiilor, in special prin
starea de vinovatie. Este dificil sa nu simtim mila sau compasiune pentru
cineva care are o poveste plauzibila in ceea ce priveste boala.
2.
Salvatorul
In aceasta categorie sunt incluse in general
femeile. Modalitatea de a atrage atentia in acest caz este prin a-i rani in mod
intentionat pe ceilalti pentru ca tot ea sa fie cea care ii salveaza. Foarte
putini oameni constientizeaza ca rana a fost creata in mod intentionat,
salvatoarele afisandu-se drept pline de compasiune fata de aceasta situatie.
Atunci cand nu se afla in tiparul de salvator, persoana poate fi plina de
resentimente fata de persoana pe care o salveaza.
3.
Eliberatorul
Intalnita in special in cazul familiilor,
aceasta este persoana care ii salveaza si ii elibereaza pe ceilalti atunci cand
momentul este potrivit. Astfel, ea castiga atentia celorlati prin actele sale
umanitare. Se va ruga pentru suferinta, boala, rana sau vulnerabilitatea
oricarei persoane din jurul sau. Actul salvarii si alte oportunitati de a
atrage atentia pot creste in special daca alte persoane nu sunt implicate in
actul salvarii. Acest fapt va crea o relatie de dependenta intre salvator si victima, ceea ce va
determina repetarea procesului salvarii.
4.
Organizatorul
Aceasta este persoana care se ocupa de toate,
cea care organizeaza totul, cea pe care te poti baza si de care poti depinde,
cea la care oamenii se pot intoarce intotdeauna. Totusi, obiectivul acesteia nu
este ajutorarea celorlalti, cat nevoia de a fi in centrul atentiei.
5.
Manipulatorul
In categoria mentionata, sunt incluse
persoanele care pot exploata in special membrii familiei, folosindu-se de vinovatie
si distorsionarea perceptiilor. Chiar daca nu le raneste in mod fizic,
manipulatorul are un mare impact asupra emotiilor celorlalti. Tintele
manipulatorilor sunt in special persoanele cele mai vulnerabile. Nevoia de
atentie a acestuia vine din faptul ca se simte persecutata, victimizata,
exclusa, izolata sau ignorata.
6.
Dezinformatorul
Este cel care practica o alta forma de
manipulare prin incercarea de a schimba perceptia celorlalti conform propriilor
dorinte.
7.
Drama – queen
Aceasta consta in exagerarea oricarui incident
sau oportunitate, indiferent cat de nesemnificativ ar fi, devenind un eveniment
de proportii dramatice. Totul este ridicat la nivelul crizelor dramatice, in
aceasta categorie incadrandu-se atat cabotinele, cat si femeile care flirtreaza
in mod inadecvat.
8.
Ocupatul
Conform acestei persoane, ea este cea mai
ocupata din lume. Orice eveniment care este vazut drept obisnuit de catre cei
din jurul sau, pentru ea capata proportii uriase. Astfel, ea devine persoana care
nu are niciodata un moment pentru ea, fiind atat de ocupata si neavand timp
nici sa se odihneasca.
9.
Falsul confesor
Aceste persoane afirma despre ei lucruri pe
care nu le-au facut pentru a atrage atentia celorlalti, a politie si a
mass-mediei. In multe cazuri de genul acesta, persoanele au confesat despre ele
ca sunt autoarele unor crime, insa aceste fapte erau total false. Falsul
confesor este diferit de o persoana care depune o marturie falsa, diferenta
constand in presiunea emotionala si nevoia de atentie la care este expus cel
dintai.
10.
Abuzatul
Aceasta persoana afirma despre ea ca este
victima unui abuz, fie viol, fie alt tip de abuz doar pentru a atrage atentia
celorlalti asupra sa.
11.
Victima online
Astfel de persoane folosesc internetul pentru
a raspandi si exagera starea de victimizare pe care o resimt. Chiar daca
situatia este dramatizatata pe internet, nu este niciodata raportata
autoritatilor din motive evidente.
12.
Victima
Poate crea in mod deliberat situatii de
hartuire sau tulburare la adresa propriei persoane pentru a atrage atentia
membrilor familiei sau celor de la locul de munca. Comportamentul ei poate fi
unul deviant, manipulativ sau chiar viclean si poate gasi circumstante
potrivite care sa dovedeasca ,,autenticitatea” trairilor sale in ochii
celorlalti.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu