Love is life

Iubirea ne deschide calea spre spiritualitate, spre armonia sufletelor si frumusetea universului, caci doar iubirea se daruie neconditionat, fara teama de sacrificiu si fara a pretinde nimic in schimb. Si astfel il inalta si il innobileaza pe om. „Cel ce nu iubeste n-a cunoscut pe Dumnezeu, pentru ca Dumnezeu este iubire” spune apostolul Ioan

"Iubirea este inrudirea omului cu Dumnezeu.Ea uneste la maxim persoanele umane fara sa le confunde.In iubire se arata plenitudinea existentei."Dumitru Staniloae

22 septembrie 2016

Pentru a afla cine suntem, trebuie sa invatam unde ne sfarsim si unde incepe celalalt



A invata sa stabilesti granite sanatoase este un lucru necesar pentru a mentine un concept de sine si o imagine de sine pozitiva. Este felul nostru de a le spune celorlalti ca avem respect de sine, stima de sine si de a nu permite ca ceilalti sa ne defineasca. Numim granite  personale limitele fizice, emotionale si mentale pe care le stabilim pentru a ne proteja de la a fi manipulati, folositi sau violati de ceilalti. Ne permit sa separam cine suntem si ce credem ca gandim si simtim, de gandurile si sentimentele celorlalti. Prezenta lor ne ajuta sa ne exprimam ca indivizi unici, in timp ce observam acelasi lucru in altii. Nu va fi posibil sa ne bucuram de relatii sanatoase fara existenta unor granite personale si fara dorinta de a le comunica direct si onest cu ceilalti. 
Trebuie sa recunoastem ca fiecare din noi este un individ unic cu emotii distincte, nevoi si preferinte. Acest lucru este in mod egal valabil pentru partener, copii si prieteni. Stabilirea granitelor personale inseamna sa ne pastram integritatea, sa preluam responsabilitatea pentru cine suntem si sa fim stapani in vietile noastre.
Cum stabilim granite personale sanatoase?
§  Fii constient de faptul ca ai dreptul la granite sanatoase. Nu doar ai dreptul, dar trebuie sa preiei responsabilitatea pentru modul in care le permiti celorlalti sa te trateze. Granitele tale actioneaza ca filtre, permitand sa intre in viata ta ceea ce este acceptabil si tinand deoparte ceea ce nu este. Daca nu ai granite care sa te protejeze si sa te defineasca cu un sentiment puternic de identitate, atunci vei tinde sa-ti extragi sentimentul de merit personal de la ceilalti. Pentru a evita aceasta situatie, stabileste limite clare astfel incat ceilalti sa le respecte, apoi fii dispus sa faci ce este nevoie pentru a le trasa. Interesant este ca studiile au aratat ca cei care au granite slabe tind sa violeze granitele celorlalti.
§  Recunoaste ca nevoile si sentimentele altor oameni nu sunt mai importante decat ale tale. Multe femei gandesc ca nevoile sotului si ale copiilor sunt mai importante decat ale lor. Asta nu numai ca nu este adevarat, dar poate submina functionarea sanatoasa a dinamicii familiale. Daca o femeie este uzata mental si fizic pentru ca a pune pe primul loc pe ceilalti,nu numai ca isi distruge propria sanatate, dar in schimb isi priveaza familia de prezenta ei completa in viata lor. Ar trebui sa incurajeze fiecare membru al familiei sa contribuie la intreg si in egala masura sa aiba grija de ea insasi. A te pune pe tine pe ultimul loc nu este ceva ce numai femeile fac, dar si multi barbati.
§  Invata sa spui „Nu”. Multi dintre noi le fac pe plac celorlalti si adesea se pun pe ultimul loc, incercand sa-i faca pe ceilalti confortabili. Nu vrem sa fim egoisti, asa ca ne punem nevoile personale deoparte si suntem de acord sa facem lucruri care nu sunt benefice pentru starea noastra de bine. De fapt, o cantitate de egoism este necesara pentru a avea granite personale sanatoase. Nu faci nimanui niciun favor, mai putin tie insuti, incercand sa le faci altora pe plac pe propria cheltuiala.
§  Identifica actiunile si comportamentele pe care le gasesti inacceptabile.Lasa-i pe ceilalti sa stie cand au depasit limitele, au actionat inadecvat sau nu te-au respectat intr-un anumit fel. Nu-ti fie teama sa le spui altora cand ai nevoie de spatiu emotional si fizic. Permite-ti sa fii cine esti fara presiune din partea altora de a fi altcineva. Cunoaste actiunile pe care trebuie sa le faci daca dorintele tale nu sunt respectate.
§  Ai incredere in tine.  Esti autoritatea suprema in ceea ce te priveste. Te cunosti cel mai bine. Stii ce ai nevoie, ce vrei si ce valorizezi. Nu lasa pe nimeni altcineva sa ia decizii pentru tine.
Granitele sanatoase fac posibil pentru tine sa-ti respecti punctele tari, abilitatile si individualitatea precum si individualitatea altora. O granita nesanatoasa se intampla cand vrei sa fii salvat sau esti salvatorul sau cand vrei sa faci pe victima.
Semne de granite nesanatoase:
§     A merge impotriva valorilor personale sau drepturilor tale pentru a le face pe plac celorlalti.
§     A oferi cat de mult poti doar de dragul de a oferi.
§     A lua cat de mult poti doar de dragul de a lua.
§     A-i lasa pe altii sa te defineasca.
§     A te astepta ca ceilalti sa-ti indeplineasca nevoile in mod automat.
§     A te simti prost sau vinovat atunci cand spui Nu.
§     A nu-ti lua apararea cand esti tratat abuziv.
§     A te destructura astfel incat cineva sa aiba grija de tine.
§     A accepta avansuri, atingeri sau sex pe care nu ti le doresti.
§     A atinge o persoana fara sa o intrebi.
Atunci cand avem granite personale sanatoase:
§  Ne-am imbunatatit increderea in sine si avem un concept de sine sanatos.
§  Suntem mai in contact cu realitatea.
§  Suntem mai capabili sa comunicam cu ceilalti.
§  Avem relatii care ne implinesc.
§  Avem mai multa stabilitate si control in vietile noastre.
Iata mai jos o experienta concreta, descrisa in cartea „Soulshaping: A journey of self-creation” despre procesul stabilirii de granite sanatoase:
Primul stadiu in a stabili granite este constientizarea. Am inceput cu a acorda atentie sporita interactiunii din fiecare moment cu totul din jurul meu: Unde incep eu si se sfarseste celalalt? Ce mediu si ce circumstante transforma limitele mele? In ce situatii imi pierd simtul sinelui?
Peste tot, priveam in jur. Ma monitorizam sa privesc cum alegerile mele erau influentate de ceilalti. Puteam sa-mi mentin punctul de vedere si sa merg cu alegerea mea instinctiva sau eram influentat de perceptiile multimii? Daca ma duc la mall de Craciun, ma pierd pe mine si cumpar lucruri de care nu am nevoie? Daca prietenii mei vor sa petrec timp cu mine intr-o seara, permit ca dorinta lor sa-mi nege propriile planuri? De la ce punct incolo ma pierd in multime?
Am observat o conexiune indestructibila intre granite si respiratie. Cand respiram puternic si egal, simteam un sentiment de individualitate. Cand respiratia imi devenea superficiala, constientizarea de sine devenea rarefiata. Cu respiratia profunda incorporata, m-am aventurat constient in medii aglomerate, precum baruri si autobuze aglomerate. Am cautat semnele ca am pierdut contactul cu sinele meu si mi-am propus sa respir sentimentul de coplesire. Aceasta practica mi-a intarit granitele.  Si mi-a validat existenta. Respirandu-mi disconfortul, spuneam faptul ca “Eu contez”, pana cand am ajuns chiar sa cred acel lucru.
Pentru a elibera dualitatea, trebuie mai intai sa ne stabilim separarea. Pentru a afla cine suntem, trebuie sa invatam unde ne sfarsim si unde incepe celalalt.  Ca o regula generala, daca suntem prea rigizi, inseamna ca avem prea multe granite. Incarcerati intr-o celula de armuri, nu e nicio cale sa fim atinsi de ceva. Iar daca suntem prea maleabili, inseamna ca avem prea putine granite.  Suntem ca un vas gata in orice moment sa fie umplut de ceilalti. Oamenii cu granite sanatoase tind sa traiasca undeva intre. Au capacitatea sa fie asertivi si sa se abandoneze in acelasi timp.  Atunci cand se muta catre o polaritate, o fac intentionat si sunt constienti de asta. Aleg cand sa se abandoneze, aleg cand sa fie asertivi si aleg cand sa se protejeze. In toate cazurile, simtul Sinelui ramane intact.”


 Sursa: aici

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu