“Falsă conștiință este
în primul rând cultivarea unei credințe despre sine cu mult superioară
realității, este o imagine exaltată a unei excelente absențe.
(…)Unii sucombă sentimentului că sunt
nimica şi nimeni, că tot ce fac şi ar putea să facă le trădează nimicnicia.
Alţii se împacă cu ei înşişi, aşa cum sunt. Alții își fabrică, în bezna și
singurătatea sinelui, o conștiință falsă și trăiesc așa, ca într-o nebunie
ambulatorie, când mai benignă, când mai damnată. Şi mai periculoasă decât orice
falsificare deliberată și decât orice ipocrizie.
Falsa conștiință ne obligă, fără să ne
dăm seama, să jucăm un rol, mai mult, să înscenăm o dramă pentru acest rol și
să o populăm cu crezuri și cu lupte false, cu apoteoze şi dezastre fictive.
Cred că mulți dintre noi au văzut sau avut în preajma lor asemenea inși
jucându-şi tristul rol pe scena lumii. Unii sunt atât de naivi, atât de de
transparenţi şi atât de evident ridicoli, încât nu pot inspira decât o ironie
indulgentă şi aproape tandră. Alţii însă pot fi de-a dreptul siniştri. Şi sunt
numeroşi, au diferite apucături, dar reductibile la un tip fundamental.
Omul de felul acesta se crede și vrea să
fie crezut tocmai ceea ce nu este, şi anume un om nobil în sfera etică și
afectivă, luminat în ordinea cognitivă şi puternic în cea volitivă. Fiind un
simplu veleitar utopic, vrea să apară nici mai mult, nici mai puţin decât ca paradigma
excelenţei umane. Iar această imagine falsă despre sine o afirmă şi o exibă cu
patos, trăind-o mai ales când o propune altora sau se gândeşte pe sine între
alţii sau mai presus de alţii.
Omul acesta, care este o minciună
întrupată, sfârşeşte aproape totdeauna prin a se considera un nedreptăţit şi
chiar un martir, persecutat de semenii lui obtuzi şi ingraţi, eventual
invidioşi. Prigonit de „oameni”. Şi iată că, la răul pe care omul înzestrat cu
o falsă conştiinţă îl face prin incapacitatea, incompetenţa şi veleitarismul
său, se adaugă, virulentă, şi setea lui de răzbunare, care este dublă: una,
inconştientă, faţă de cei mai buni decât el; şi alta, de suprafaţă, asumată
conştient şi agresiv, faţă de cei care nu l-au recunoscut ca atare.
Şi devine periculos: reclamagiu fără
odihnă, calomniator neruşinat, procesoman. Şi uneori patosul lui este atât de
mare şi de persuasiv, încât se găsesc oameni care să-l creadă, să-l sprijine,
uneori chiar să-l promoveze, până îşi rupe din nou gâtul şi o ia de la început
cu lamentaţiile şi cu vindictele. Omul nostru e, în felul lui, de neînvins. Iar
falsa lui conştiinţă este mai nocivă decât minciuna deliberată, decât ipocrizia
sau decât o calculată calomnie.”
Petru Creția (21 ianuarie
1927 – 14 aprilie 1997),
Luminile și umbrele sufletului
Luminile și umbrele sufletului
Sorin
Tudor
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu