Câteva gânduri despre
drama și himera fericirii conjugale.
Drama căsătoriei din dragoste este că ea
ar vrea să normalizeze excepționalul, să facă din excepțional regula, să
transforme iubirea, conform vechiului crez evanghelic, într-o valoare a
valorilor, într-un etalon de aur al moralității.
Toată dificultatea vine din faptul că nu
poți să afirmi nimic despre iubire fără să afirmi, în același timp, și
contrariul. Cuvântul “iubire” este redutabil și fascinant prin aceea că este un
cuvânt-valiză: el desemnează abnegația și totodată egoismul, dorința puternică
și totodată sublimarea, capriciul și totodată constanța. Reprezintă, în acelaşi
timp, pariul de a instala eternitatea în timp, totalitatea forţelor care
rezistă la uzură şi la uitare, dar şi arderea instantanee a simţurilor şi a
sufletelor. Este dorinţa de incandescenţă şi totodată voinţa de permanenţă, şi
amândouă sunt la fel de adevărate.
A judeca un cuplu doar în funcție de
pasiunea amoroasă înseamnă a-l condamna la insuficiență, înseamnă a le spune
celor doi amanți: nu iubiți cum trebuie, pentru că nu știți nimic despre
emoțiile care vă sufocă, nu știți nimic și trebuie să învățați din nou totul.
Înseamnă a-i favoriza pe profesorii care corectează, pe cei însărcinați să ne
îndrepte sentimentele dezinvolte. Pentru a repara legăturile noastre
imperfecte, ei ne imploră să insuflăm încă și mai multă pasiune vieților
noastre; pentru a vindeca boala, ei recomandă, deci, ca pacientului să i se
injecteze şi mai multă otravă. E ca și cum ai vrea să stingi un incendiu
turnând peste el benzină!
Îndemnând la dezacord, acești specialiști,
antrenori, terapeuți, care “gestionează crize”, oferă rețete care odinioară aparțineau
înțelepciunii populare: faceți concesii, vorbiți între voi, fiți atent cu celălalt,
surprindeți-l prin mici gesturi. Predica moralizatoare se ia la întrecere cu
locul comun. Iubirea intensă şi fidelă pe care aceștia o propovăduiesc i-ar
ruina dacă, din întâmplare, ea s-ar realiza, tot așa cum dentiștii ți medicii
ar dispărea, dacă n-ar mai fi boli și carii.
Priviți acest vis actual: totul într-unul,
totul sau nimic. Într-o singură ființă trebuie să se regăsească totalitatea
aspirațiilor noastre, dar ea poate fi înlăturată dacă nu își îndeplinește
această misiune. Nebunia stă în faptul de a voi să armonizezi totul, sufletul
şi erotismul, educația copiilor și reușita socială, efervescența și traiul
împreună pe termen lung.
Cuplurile noastre nu mor din pricina
egoismului sau a materialismului, ele sunt distruse de un eroism fatal, de o prea vastă idee
despre ele însele. Se rănesc lovindu-se de această viziune grandioasă, ca niște
prizonieri care ar încerca să urce un gard de sârmă ghimpată. Fiecare femeie
trebuie să fie, în același timp, mamă, târfă, prietenă și luptătoare
ambițioasă, fiecare bărbat trebuie să fie, în același timp, tată, amant, soț și
un permanent câștigător: vai de cei care nu îndeplinesc aceste condiții!
Motivelor invocate în mod tradițional
pentru a explica nefericirea conjugală – uzura survenită odată cu
trecerea timpului, oboseala trupurilor – trebuie să le adăugăm o substanță
toxică, cât se poate de contemporană: ambițiile nemăsurate. Cuplul naufragiază
ca o barcă supraîncărcată: el vrea să-şi mențină rangul, să rămână pe culmile
pasiunii și totodată să se ocupe de treburile curente. Fie-vă milă de el!
Pascal Bruckner (n. 15 decembrie
1948),
în eseul “Căsătoria din dragoste. Oare mai există?”
în eseul “Căsătoria din dragoste. Oare mai există?”
Sorin
Tudor
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu