Am
vorbit vinerea trecută despre Ce înseamnă să iubeşti şi am spus că a iubi înseamnă
să-l cuprinzi în tine pe cel iubit, să-l faci al tău, să te raportezi la el aşa
cum te raportezi la tine însuţi; înseamnă să te bucuri de el, să-i fii de
ajutor, să împlineşti ceea ce-i lipseşte, să-i oferi toate posibilităţile de a
se simţi bine şi totodată să te simţi şi tu bine lângă el, să poţi să-i fii de
folos, să te bucuri din bucuria de a iubi.
Mai
spuneam că o astfel de iubire este (după cuvântul Sfântului Maxim
Mărturisitorul) născută de nepătimire, adică cine n-a ajuns la nepătimire nu
poate avea o astfel de iubire şi nu poate avea nici fericirea pe care o dă
iubirea.
Am
mai menţionat din învăţăturile Sfântului Apostol Pavel, cuvântul despre
dragoste din Capitolul al XIII-lea din Epistola I-a către Corinteni şi am
vorbit despre chipurile de arătare ale iubirii şi despre chipurile prin care se
câştigă iubirea. Sunt, dacă luăm aminte la ele, 15 chipuri ale iubirii, 15
trepte care duc spre iubire. Cine nu a ajuns la nepătimire, acela nu a ajuns la
cele câte alcătuiesc iubirea; are capacitatea de a iubi, dar iubeşte la
întâmplare: pe unul îl iubeşte şi pe altul îl urăşte, pe acelaşi o dată îl
iubeşte, o dată îl urăşte, pe unul îl iubeşte mai mult, pe altul mai puţin şi
se manifestă altfel decât cel nepătimi-tor, care are o revărsare a iubirii.
Pentru a ajunge la iubirea din poezia O, creşte-mi iubirea, pe care v-am
recitat-o vinerea tre-cută, trebuie să crească în noi nepătimirea.
Este
secetă de iubire în lumea întreagă, este secetă de iubire în viaţa noastră
personală, este secetă de iubire în viaţa noastră de obşte, pentru că n-am
ajuns să trecem de patimi. Este multă hărţuială, este multă zdroabă în
sufletele noastre, pentru că ne hărţuiesc şi ne zdrobesc patimile.
Într-una
din alcătuirile de la sfintele slujbe se spune aşa: Marea vieţii văzând-o înălţându-se
de viforul ispitelor, la limanul Tău cel lin alergând, strig către Tine: ŤScoate
din stricăciune viaţa mea, Multmilostiveť. Ne dăm seama că patimile zdrobesc,
că patimile aduc zbucium, ură, că patimile aduc îndepărtare. Patimile fărâmiţează,
distanţează, resping, patimile marginalizează, desconsideră, îl socotesc pe
altul nevrednic şi de aceea viforul patimilor aduce nemulţumire, nelinişte.
Unde vezi nemulţumire, unde vezi nelinişte, unde vezi zdroabă, unde vezi
zbucium, să ştii că sunt prezente patimile, pentru că iubirea odihneşte,
iubirea luminează, iubirea întăreşte, iubirea fericeşte. Unde este iubirea,
acolo este linişte, bucurie, pace, acolo sunt roadele Duhului; acolo nu poate
avea loc nici ura, nici nemulţumirea, nici împotrivirea, nici desconsiderarea.
Ar
trebui să ne fie ruşine ori de câte ori intervine în viaţa noastră ceva care
aduce depărtare, care împinge, care respinge, care întoarce răutatea, care
întoarce ura în suflet, care aduce vârtej. Patimile sunt ca un vifor, patimile
sunt ca o furtună, patimile sunt ca un vârtej, de aceea zicem: Marea vieţii văzând-o
înălţându-se de viforul ispitelor. Iar iubirea este liman lin, linişte, este
odihnă sufletească.
Ar
trebui să ne fie ruşine de câte ori în sufletul nostru se ivesc nişte răutăţi
care ne depărtează de omul de lângă noi. De fapt, omul de lângă noi este omul
cel mai însemnat. Nu trebuie să ne gândim la oameni de peste mări şi ţări (care
ne sunt apropiaţi şi ei), ci trebuie să-l avem în vedere pe omul de lângă noi,
pentru că Dumnezeu l-a pus lângă noi. Cei care suntem aici, de pildă, suntem
pentru că vrea Dumnezeu să fim aşa. Dumnezeu vrea să fim bucuroşi unii de alţii
şi să împlinim ceea ce lipseşte. Asta face iubirea: împlineşte, completează,
adaugă.
Dacă
ai pe cineva apropiat, îi treci cu vederea şi defectele. Dacă iubeşti pe
cineva, îl iubeşti cu scăderile lui cu tot, cu patimi cu tot, cu răutăţi cu
tot. Dacă nu-l iubeşti, nu-l iubeşti nici cu calităţile lui, nu-l iubeşti nici
cu virtuţile lui. Sigur, fiecare dintre noi avem şi virtuţi, avem şi scăderi,
dar iubirea acoperă scăderile şi completează acolo unde este de completat şi
pune în evidenţă acolo unde este ceva de pus în evidenţă. Numai că până acolo
este departe! Este departe în înţelesul că trebuie să rezol-văm odată patimile,
răutăţile, scăderile, insuficienţele, să trecem peste toate şi atunci vine
iubirea, care e fericire. Domnul Hristos ne cere iubire şi faţă de vrăjmaşi (Iubiţi
pe vrăjmaşii voştri Matei 5, 44) ca să avem încă o posibilitate
de a fi fericiţi, de a înmulţi iubirea, şi prin ea să se înmulţească fericirea.
Domnul
Hristos spune să iubim pe vrăjmaşii noştri, ca să fim fiii Tatălui nostru Cel
din ceruri. Şi ce spune despre Tatăl nostru? Că El trimite soarele peste cei
buni şi peste cei răi, că El trimite ploaia peste cei drepţi şi peste cei
nedrepţi (cf. Matei 5, 45). Dacă vrem să fim ca Tatăl din ceruri,
trebuie să trimitem şi noi puterea iubitoare, câtă o avem, peste tot, şi să ne
facem pro-bleme când nu putem cuprinde pe cineva în suflet, ci-l ţinem la
distanţă, îl ţinem afară şi-l împingem încă şi mai departe. Trebuie să ne facem
probleme că dacă facem lucruri de felul acesta, nu semănăm cu Tatăl Cel din
ceruri, Cel bun cu cei nemulţumitori şi răi, Cel gata să împlinească lipsurile,
Cel gata să ne ridice peste noi înşine.
Domnul
Hristos, când ne îndeamnă să iubim pe vrăjmaşii noştri, spune: Iubiţi pe vrăjmaşii
voştri, binecuvântaţi pe cei ce vă blestemă, faceţi bine celor ce vă fac urăsc şi
rugaţi-vă pentru cei ce vă vatămă şi vă prigonesc (Matei 5, 44). Au
fost oameni care au putut face lucrul acesta! Sfântul Apostol Pavel spune în
încheierea Epistolei către Corinteni, Capitolul al IV-lea: Prigoniţi, noi răbdăm;
huliţi, noi mângâiem; blestemaţi, noi binecuvântăm. Cum au putut face lucrul
acesta? Fiind în legătură cu Domnul Iisus Hristos. Noi zicem: Marea vieţii văzând-o
înălţându-se de viforul ispitelor, la limanul Tău cel lin alerg strigând către
Tine: ŤScoate din stricăciune viaţa mea, Multmilostiveť şi mergem mai departe
tot cu păcatele noastre, tot cu răutăţile noastre, pentru că nu suntem hotărâţi
pentru bine, pentru că facem rugăciunea formal, pentru că legătura noastră cu
Dumnezeu nu intră în existenţa noastră. De fapt, nici nu avem o legătură, ci
avem o angajare de sistem, adică o angajare formală, o angajare de tipic; cum
zicea părintele Serafim: Toate merg după tipic, numa-n suflet nu-i nimic.
Să
ne cercetăm şi mai departe în legătură cu cele pe care le-am spus vinerea
trecută şi pe care le-am spus astăzi, să vedem cum stăm cu iubirea, şi
atunci ştim cum stăm cu fericirea, ştim cum stăm şi cu nepătimirea, ştim cum
stăm şi cu silinţa de mai bine.
Să
ne cercetăm pe noi înşine unde suntem, ca să ştim ce trebuie să facem pentru a
fi unde trebuie să fim! Amin!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu