În nopţile ploioase de vară îmi privesc foarte mult mâinile, ca pe un corp străin şi îndepărtat. Le privesc ca pe orice alt obiect transparent, care conţine înăuntrul lui propria imagine răsturnată, propriul lui negativ. Înăuntrul mâinilor mele mi se pare că văd alte mâini. Mă uit la ele ca la acele globuleţe de sticlă pe care atunci când le răstorni, începe să ningă. Numai că în mâinile mele ninge cu mâinile pe care le-am întâlnit cândva, într-o seară cu ploaie, într-o altă parte a timpului.
Stăteam pe balcon şi mă uitam pe rând la cimitir şi la cerul înnorat. Cred că mă gândeam daca
un anume personaj din
Truman Capote are dreptate când spune că e mai bine să te uiţi la cer decât
să fii în cer şi am simţit că trebuie să ies din casă. Mi-am pus un tricou negru
şi m-am îndreptat spre parc. Acolo e un loc care îmi place mult. Este un fel
de deal acoperit de pini. Lângă el se află mai multe bănci. Când mă plimb,
mă aşez doar pe una dintre ele, mereu pe aceeaşi. Este foarte aproape de
apă. Uneori, câţiva peşti vin şi se uită la mine. Şi eu mă uit la ei. Aflăm
multe lucruri unii de la alţii. Sau doar mi se pare. Era, cred, aproape miezul
nopţii. Mă uitam, deci, pe rând, la pini, la peşti şi la un fel de obiect
prelung, care se afla la câţiva metri de mine, în iarbă, şi nu înţelegeam ce
anume poate fi. Mi-am zis că ar fi mai bine să nu aflu ce este. Atunci mi-am
dat seama că pe o bancă de lângă mine stă o femeie. Din felul în care privea
apa părea tristă. Prima oară i-am văzut mâinile. Luminau. Sau doar aşa mi s-a
părut mie. Erau învelite într-o lumină nefirească, ireală. Ştiu că m-am uitat
ca hipnotizat la mâinile ei. Pur şi simplu, nu mă puteam opri să le privesc. Degetele
ei aveau ceva din nisipurile mişcătoare. Chiar dacă păreau adormite pe genunchi,
aveam senzaţia că pulsează, că sub pielea degetelor se ascunde o prăpastie
în care aş putea să mă prăbuşesc ani în şir. Păreau nişte mâini mai adânci
decât oceanele. Aveau ceva liniştitor şi dureros. Am încercat să mă uit la
pini. Nu am mai putut. De parcă în ochii şi în tot trupul meu se înfipseseră
sute de rădăcini proaspete, crescute din acele degete. Cred că mă uitam numai
la mâinile acelei femei. Lacul, dealul, oamenii, parcă ar fi fost răzuiţi cu
lama de cineva nevăzut. Atunci am făcut ceva ce nu sunt de obicei în stare să
fac: m-am ridicat şi m-am aşezat pe banca ei, fără să îi spun decât atât:
"mâinile tale”. Nu am îndrăznit să-i privesc chipul. Mă uitam încontinuu
la mâinile ei. Mi se păreau ireale. Deşi nu pot spune nici măcar acum dacă sunt
sau nu nişte mâini frumoase. Simţeam că îmi vorbesc într-un limbaj pe care doar
mâinile îl pot avea, singurul limbaj care nu se adresează creierului, ci
întregului trup, o vorbire pe care o primeşti nemediat, nu prin cuvinte, ci
printr-un altceva cu mult mai puternic şi mai intens decât orice vorbire.
Simţeam că în acele mâini se află totul, chiar totul - şi fericirea, şi
miracolul, şi dragostea, şi tragicul, şi nefericirea, şi spaima cea mai adâncă
- că acele mâini erau ceea ce am căutat mereu, fără să ştiu că ceea ce caut
sunt mâini şi, mai mult, acele mâini. Nu ţin minte exact ce s-a întâmplat. Mă
simţeam ca într-un fel de transă. Cred că am mai spus câteva lucruri, poate
absurde. Cuvintele obişnuite mi se părea că nu au ce căuta între noi, acolo, pe
bancă.
După o vreme, i-am luat, fără să-mi dau seama, între palmele mele mâinile. Cred că, mai degrabă, mâinile mele s-au dus singure, fără ştirea mea, înspre mâinile ei. Am simţit cum mă umplu de ceva ireal, de o lume de dincolo de orice lume, cum ceva înfricoşător de minunat îmi locuieşte fiecare centimetru de trup, cum mâinile acelea mă umplu de propria lor realitate, cum mâinile acelea, într-un fel inimaginabil pentru mine până atunci, mă decorporalizează, cum aşază o altă fiinţă într-o fiinţă care încetează să se mai recunoască.
După o vreme, i-am luat, fără să-mi dau seama, între palmele mele mâinile. Cred că, mai degrabă, mâinile mele s-au dus singure, fără ştirea mea, înspre mâinile ei. Am simţit cum mă umplu de ceva ireal, de o lume de dincolo de orice lume, cum ceva înfricoşător de minunat îmi locuieşte fiecare centimetru de trup, cum mâinile acelea mă umplu de propria lor realitate, cum mâinile acelea, într-un fel inimaginabil pentru mine până atunci, mă decorporalizează, cum aşază o altă fiinţă într-o fiinţă care încetează să se mai recunoască.
I-am spus aceleaşi cuvinte, care mi se păreau
atunci singurele cuvinte din lume: "mâinile tale...” şi nu am mai putut
zice nimic, am rămas aşa, pe banca aceea care nu mai era bancă, lângă un lac
care nu mai era nici un lac, ci trăind, brusc, într-o lume în care timpul ne
ocolea, pentru că nu mai putea exista nici un timp.
Nu ştiu cât am stat aşa. Nu ştiu dacă am vorbit, nu ştiu nimic, doar că am trăit ceva de o ireală intensitate, ceva care nu are legătură cu omenescul, ceva minunat, ţinându-i mâinile în mâinile mele, apoi mâinile ei mişcându-se foarte încet între mâinile mele - de parcă mâinile noastre s-ar fi născut una pe cealaltă în acelaşi timp.
După o vreme în care nu ştiu ce s-a întâmplat, mâinile ei s-au retras dintre mâinile mele. Atunci am simţit o imensă durere în tot corpul, ca şi cum fiecare parte din trupul meu ar fi fost ruptă în două. Mi-a spus: "Înainte să nu mă mai vezi niciodată, primeşte acest obiect”. Atunci nu m-am uitat la el. Voiam să-i spun să rămână, că nu poate pleca, că e totul atât de frumos. Stăteam pe banca aceea şi nu mă puteam mişca, nu o puteam privi, nu puteam face nimic. Nu mai ştiam cum să îmi mişc corpul, la ce foloseşte carnea. Ştiu că mi-a aşezat ceva între palme şi mi-a strâns degetele în jurul acelui obiect rece. Apoi a plecat. Mi se părea imposibil să plece. Pur şi simplu, nu putea pleca. Mâinile ei se aflau încă în mine. Nu putea să plece cu mâinile ei în mine. Iar eu, deşi voiam să mă ridic, să o strig, să o implor, nu puteam face nimic. Stăteam pe o bancă într-un parc, corpul nu mai ştia nimic, mă simţeam ca un ciung fericit şi îngrozit, privindu-şi mâinile proaspăt retezate. Mă simţeam ca cineva care ştie că nu va mai visa nimic niciodată.
Târziu, foarte târziu, m-am ridicat şi m-am îndreptat spre casă. Mă durea tot corpul. Nu înţelegeam nimic. Ştiam doar că se întâmplase ceva minunat. Avea senzaţia că tocmai pierdusem tot ceea ce putea fi mai frumos în viaţa mea. Mă simţeam foarte singur. Ca atunci când pierzi ultima fiinţă de pe pământ, care ar mai avea mâini, care ar mai putea îmbrăţişa. Mi-am dat seama că am pumnul încleştat. L-am deschis. În palmă ţineam o piatră foarte netedă. Pe piatră scria cu alb, foarte mic:
mâinile noastre au fost într-o altă viaţă doi orbi care mângâindu-se au uitat că îşi mai doreau să vadă.
(Teodor Dună este autorul volumului de poeme "de-a viul”, apărut la Editura Cartea Românească, în 2010)
Nu ştiu cât am stat aşa. Nu ştiu dacă am vorbit, nu ştiu nimic, doar că am trăit ceva de o ireală intensitate, ceva care nu are legătură cu omenescul, ceva minunat, ţinându-i mâinile în mâinile mele, apoi mâinile ei mişcându-se foarte încet între mâinile mele - de parcă mâinile noastre s-ar fi născut una pe cealaltă în acelaşi timp.
După o vreme în care nu ştiu ce s-a întâmplat, mâinile ei s-au retras dintre mâinile mele. Atunci am simţit o imensă durere în tot corpul, ca şi cum fiecare parte din trupul meu ar fi fost ruptă în două. Mi-a spus: "Înainte să nu mă mai vezi niciodată, primeşte acest obiect”. Atunci nu m-am uitat la el. Voiam să-i spun să rămână, că nu poate pleca, că e totul atât de frumos. Stăteam pe banca aceea şi nu mă puteam mişca, nu o puteam privi, nu puteam face nimic. Nu mai ştiam cum să îmi mişc corpul, la ce foloseşte carnea. Ştiu că mi-a aşezat ceva între palme şi mi-a strâns degetele în jurul acelui obiect rece. Apoi a plecat. Mi se părea imposibil să plece. Pur şi simplu, nu putea pleca. Mâinile ei se aflau încă în mine. Nu putea să plece cu mâinile ei în mine. Iar eu, deşi voiam să mă ridic, să o strig, să o implor, nu puteam face nimic. Stăteam pe o bancă într-un parc, corpul nu mai ştia nimic, mă simţeam ca un ciung fericit şi îngrozit, privindu-şi mâinile proaspăt retezate. Mă simţeam ca cineva care ştie că nu va mai visa nimic niciodată.
Târziu, foarte târziu, m-am ridicat şi m-am îndreptat spre casă. Mă durea tot corpul. Nu înţelegeam nimic. Ştiam doar că se întâmplase ceva minunat. Avea senzaţia că tocmai pierdusem tot ceea ce putea fi mai frumos în viaţa mea. Mă simţeam foarte singur. Ca atunci când pierzi ultima fiinţă de pe pământ, care ar mai avea mâini, care ar mai putea îmbrăţişa. Mi-am dat seama că am pumnul încleştat. L-am deschis. În palmă ţineam o piatră foarte netedă. Pe piatră scria cu alb, foarte mic:
mâinile noastre au fost într-o altă viaţă doi orbi care mângâindu-se au uitat că îşi mai doreau să vadă.
(Teodor Dună este autorul volumului de poeme "de-a viul”, apărut la Editura Cartea Românească, în 2010)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu