Natura nu ia în seamă
pe omul frumos. Pentru ea toţi oamenii sunt măşti, sub care ea se străduieşte
să recunoască buna sau reaua voinţă, şi buna sau reaua intenţie. Însă natura ia cu tărie seama la bunătatea omului.
Oamenii par a fi
frumoşi numai pentru oameni. Omul pare frumos altui om. De altfel, nimeni din
lume nu ia în seamă frumuseţea omului. Natura nu ia în seamă pe omul frumos.
Pentru ea toţi oamenii sunt măşti, sub care ea se străduieşte să recunoască
buna sau reaua voinţă, şi buna sau reaua intenţie. Însă natura ia cu tărie
seama la bunătatea omului. Nu numai câinele, calul şi boul, ci şi fiarele
sălbatice iau seama la bunătatea omului, mai mult decât animalele domestice. Nu
numai animalele, ci chiar şi plantele iau seama, în felul lor, la bunătatea
omului. Precum întreaga natură ia în seamă bunătatea omului, tot aşa ia seama
şi la răutatea omului. Multe exemple s-ar putea aduce pentru întărirea acestui
fapt, din viaţa oamenilor sfinţi şi a oamenilor răi. Însă nu există nici un
exemplu, în afară de basmele închipuite, care să spună că natura ia seama cât
de puţin la frumuseţea din afară a omului. La fel, nici lumea spiritelor nu ia
seama la frumuseţea omului, ci numai la bunătatea ori răutatea lui, adică la frumuseţea
ori urâţenia lui interioară.
Oamenii par a fi
frumoşi numai unul altuia. La frumuseţea omului nici o altă lume nu ia seama.
Oare pentru faptul că frumuseţea omului este lipsită de obiect în drama morală
şi spirituală a lumii? Sau pentru că frumuseţea omului nici nu este de fapt
frumuseţe, ci urâţenie în comparaţie cu frumuseţea lui cea dintru început? Sau
din pricina amândurora?
(Sfântul
Nicolae Velimirovici, Învăţături
despre bine şi rău, Editura Sophia, Bucureşti, 2006, pp.179-180)
www.doxologia.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu