Mare este setea de
fericire. Din pacate, inca si mai mare este lipsa de fericire. Marea majoritate
a oamenilor saraci isi doresc bogatie, crezand ca aceasta le va aduce o
fericire suprema si de durata. La randul lor, bogatii isi satisfac toate
poftele, dupa care sufera de plictiseala si de satietate, fiind chiar mai
departe de atingerea fericirii decat sunt saracii. Daca vom reflecta la aceasta
stare de lucruri, vom intelege un adevar extrem de important, potrivit caruia
fericirea nu are nimic de-a face cu posesiunile lumesti, la fel cum nefericirea
nu are nimic de-a face cu absenta acestora. In caz contrar, toti oamenii saraci
din lume ar fi intotdeauna nefericiti si toti oamenii bogati ar fi intotdeauna
fericiti, ceea ce nu este cazul (e multe ori intalnim chiar situatia inversa).
Cunosc personal oameni extrem de nefericiti care sunt inconjurati de lux si de
bogatie, dar si oameni fericiti si satisfacuti care abia reusesc sa-si duca
traiul. Multi oameni care s-au imbogatit au marturisit ca gratificarea egoista
a tuturor dorintelor care a urmat i-a impiedicat sa se mai bucure de viata si
ca nu au mai fost niciodata la fel de fericiti ca in perioada in care erau
saraci.
Ce este asadar
fericirea si cum poate fi asigurata ea? Este ea o simpla iluzie efemera, si este
suferinta durabila, asa cm pare la prima vedere?
Daca vom observa cu
luciditate realitatea din jurul nostru si daca vom reflecta asupra ei, vom
descoperi ca absolut toata lumea – cu exceptia celor care au ajuns la
intelepciune – crede ca fericirea poate fi obtinuta exclusiv prin indeplinirea
dorintelor. Aceasta convingere adanc inradacinata in solul ignorantei si udata
continuu de apa poftelor si dorintelor egoiste este cauza intregii suferinte
din lume. Iar atunci cand vorbesc despre dorinte, nu ma refer neaparat la cele
mai animalice si mai grosiere dintre acestea, ci si la cele intelectuale
rafinate, care sunt infinit mai subtile si mai insidioase decat primele si care
priveaza omul de frumusetea, armonia si puritatea sufletului sau, a caror
expresie este fericirea.
Marea majoritate a
oamenilor recunosc ca egoismul este principala cauza a intregii nefericiri din
aceasta lume, dar se amagesc singuri crezand ca vina apartine egoismului
celorlalti, nu si propriului egoism. Cine recunoaste ca nefericirea sa este
rezultatul propriului sau egoism se afla deja foarte aproape de portile
Paradisului. In schimb, cei care cred ca nu se pot bucura de viata doar din
cauza egoismului altor persoane raman de-a pururi in purgatoriul pe care si
l-au creat singuri.
Fericirea este acea
stare launtrica de satisfactie perfecta care conduce la bucurie si pace
interioara, si care exclude orice dorinta. Satisfactia care rezulta in urma
implinirii dorintelor este efemera si iluzorie, si este intotdeauna urmata de o
noua dorinta care se vrea indeplinita. Dorinta este la fel de nesatula ca si
oceanul sise exprima din ce in ce mai mult pe masura ce cererile ei sunt
satisfacute. Ea solicita servicii din ce in ce mai ample de la slujitorii ei
amagiti, pana cand acestia devin epuizati din punct de vedere fizic si mental
si se scufunda in focul purificator al suferintei. Dorinta este sinonima cu
iadul si toate torturile din lume isi au cauza in ea. Renuntarea la dorinte
este sinonima cu intrarea in rai, iar pelerinul ajuns aici se bucura de toate
desfatarile din lume.
“Mi-am trimis sufletul
in lumea invizibila
Pentru a-mi aduce un
mesaj din lumea de dincolo,
Si de fiecare data s-a
intors la mine
Si mi-a soptit la
ureche: “Iadul si raiul exista in mine”.
Intr-adevar, iadul si
raiul sunt stari interioare de spirit. Cine se scufunda in sinele sau egoist si
isi propune sa ii satisfaca acestuia toate dorintele se scufunda practic in
iad. Cine se intalta deasupra egoului sau, in acea stare de constiinta care il
neaga si uita de el, patrunde practic in rai. Egoul este orb, lipsit de
discernamant si de cunoastere, si conduce intotdeauna la suferinta. Pereptia
corecta, judecata obiectiva si adevarata cunoastere nu devin posibile decat in
acea stare divina de constiinta care transcede egoul. Aici si numai aici poate
fi asita fericirea autentica si durabila. Atat timp cat vei continua sa iti
cauti cu egoism propria fericire personala, aceasta iti va aluneca din maini si
tu vei semana semintele nefericirii. Pe de alta parte, atat timp cat vei uita
de tine si te vei darui serviciului adus altor persoane, vei culege roadele
dulci ale fericirii si binecuvantarii.
“Inima este
binecuvantata
Atunci cand iubeste,
nu cand este iubita,
Ea se simte implinita
Atunci cand daruieste,
nu cand primeste daruri.
Indiferent ce
aspiratie sau ce nevoie ai,
Sufletul tau va primi
Exact ceea ce ofera.
Asta inseamna sa
traiesti cu adevarat.”
Atat timp cat te
cramponezi de dorintele egoului tau, tu te agati practic de nefericire. Daca te
eliberezi de aceste dorinte, tu patrunzi practic in starea de pace.
Indeplinirea dorintelor egoiste conduce in mod automat la pierderea fericirii
si la indepartarea de cauza acesteia. Oamenii lacomi cauta intotdeauna o
delicatesa noua cu care sa isi satisfaca cerul gurii si apetitul care ii ucide
incetul cu incetul. In final, balonati, umflati si bolnavi, nimic nu ajunge sa
ii mai satisfaca. In schimb, cei care au ajuns sa isi controleze pofta de
mancare, care nu cauta niciodata placeri gustative si care nici macar nu se
gandesc la acestea, se simt satisfacuti dupa cea mai frugala masa. Atunci cand
privim prin ochii egoului, indeplinirea dorintelor noastre capata forma
iluzorie si angelica a fericirii, dar ori de cate ori ajungem la ea, din ea nu
mai ramane decat scheletul oribil al suferintei. Cata dreptate are proverbul
biblic: “Cine cauta viata o va pierde si cine isi pierde viata o va gasi.”
Tu nu vei gasi
fericirea durabila decat atunci cand vei renunta sa te mai cramponezi de
dorintele tale eoiste si cand vei fi dispus sa renunti la ele. Daca vei accepta
fara rezerve sa pierzi lucrul pe care ti-l doresti cel mai tare, disparitia
acestuia – care va veni inevitabil, caci aceasta este soarta tuturor lucrurilor
efemere – nu te va mai afecta, ci chiar ti se va parea un castig. Nu trebuie sa
pornesti insa de la premisa abandonarii cu scopul de a castiga ceva, caci
aceasta este sursa suferintei supreme si cea mai mare dintre iluzii. Trebuie
doar sa accepti cu detasare orice pierdere, caci aceasta este insasi Calea Vietii.
Cum am putea descoperi
noi fericirea reala atat timp cat ne atasam de diferite obiecte efemere?
Adevarata fericire nu poate fi gasita decat in centrarea noastra in acel
principiu care este permanent. De aceea, inalta-te deasupra poftelor si
dorintelor fata de obiectele nepermanente, si scufunda-te in constiinta
eterna. Cu cat te vei centra mai profund in aceasta constiinta prin
transcederea egoului tau si prin descoperirea spiritului puritatii,
sacrificiului de sine si iubirii universale, cu atat mai stabil te vei ancora
in acea fericire care nu dispare niciodata, indiferent evenimentelor din viata
lor, si care nu-ti poate fi luata de nimeni.
Inima care uita de
sine si care se daruieste iubirii fata de semeni cunoaste cea mai inalta
fericire care le este accesibila oamenilor. Mai mult decat atat, ea patrunde pe
taramul nemuririi, caci realizeaza constiinta divina. Daca iti vei examina cu
sinceritate viata, vei descoperi ca momentele de fericire suprema pe care le-ai
trait au fost cele in care ai spus un cuvant bun sau in care ai facut un gest
plin de compasiune si de iubire fata de altcineva.
Din perspectiva
spirituala, fericirea este absolut sinonima cu armonia. Armonia este o faza a
marii legi a carei expresie spirituala este iubirea. Egoismul de orice fel
inseamna discordie si echivaleaza cu iesirea din starea de armonie cu ordinea
divina. Atunci cand traim iubirea omniprezenta care reprezinta insasi negarea
sinelui egoist, noi vom fi la unison cu muzica divina, cu cantecul universal si
cu melodia inefabila care sunt sinonime cu fericirea profunda.
Oamenii ratacesc
incolo si incoace in cautarea oarba a fericirii, dar nu o pot gasi decat atunci
cand isi dau seama ca aceasta s-a aflat tot timpul in ei, dar si in jurul lor,
caci fericirea umple intregul univers. Ei au fost cei care, in cautarea lor egoista
si oarba, si-au inchis ochii si nu au vazut-o.
Am urmarit fericirea
Dupa stejarul puternic
si dupa vita cataratoare.
A fugit de mine, iar
eu am urmat-o peste dealuri si vai,
Peste campuri si
pajisti,
Si de-a lungul
paraielor.
Am urcat pe culmile
inalte, unde isi fac salas vulturii,
Si am traversat
fiecare tinut si fiecare ocean,
Dar fericirea mi-a
scapat intotdeauna printre maini.
Epuizat si obosit, am
incetat sa o mai urmaresc
Si m-am odihnit pe un
tarm gol.
Cineva a trecut si
mi-a cerut de mancare.
Altcineva mi-a cerut
de pomana.
I-am dat primului o
paine, iar celuilalt niste bani.
Cineva mi s-a alaturat
in cautarea de simpatie,
Altcineva in cautare
de odihna.
Le-am daruit tuturor
dupa puterile mele
Si ce sa vezi! Dulcea
Fericire, cu forma ei divina,
Mi-a aparut in fata si
mi-a soptit: “Sunt a ta”.
Aceste versuri
frumoase scrise de Burleigh exprima perfect secretul fericirii nemarginite.
Sacrifica-ti dorintele personale si efemere si te vei inalta astfel in regatul
lucrurilor impersonale si permanente. Renunta la egoul care incearca sa
transforme toate lucrurile in sclavii intereselor sale marunte si te vei trezi
in compania ingerilor, in inima si in esenta iubirii universale. Uita in
totalitate de tine si incearca sa iti ajuti semenii sa uite de tristete,
si astfel fericirea divina te va face sa uiti de orice suferinta si de orice
durere.
“Am facut primul pas
prin emiterea unui gand bun, al doilea pas prin rostirea unui cuvant bun si al
treilea pas prin comiterea unei fapte bune, si astfel am ajuns in Paradis.” Si
tu poti ajunge in Paradis, daca vei urma aceeasi cale. Paradisul nu exista
intr-o lume de dincolo, caci este chiar aici, dar nu este atins decat de catre
cei altruisti. Numai cei cu inima foarte pura il pot realiza in toata
plenitudinea lui.
Daca nu ai realizat
pana acum aceasta fericire nemarginita, este posibil sa o atingi prin
cultivarea idealului inaltator al iubirii altruiste. Aspiratia sau rugaciunea
este o dorinta orientata catre cer. In timpul lor, sufletul se orienteaza catre
sursa sa divina, singura cauza a satisfactiei permanente. In lumina aspiratiei,
fortele distructive ale dorintei sunt transformate intr-o energie divina
indestructibila. Aspiratia este efortul de eliberare din catusele dorintei. Ea
este fiul ratacitor devenit intelept in urma suferintelor si singuratatii sale,
care se intoarce acasa la Tatal sau.
Pe masura ce te vei
inalta de sinele tau egoist si te vei elibera treptat de lanturile care te
leaga, tu vei descoperi bucuria daruiri, care se deosebeste fundamental de dorinta
de a primi, ce nu poate conduce decat la suferinta. Daruieste bunuri
materiale, dar si ganduri intelectuale, si mai presus de toate daruieste
iubirea si lumina din sufletul tau. Numai asa vei ajunge sa intelegi ca este
intr-adevar “mai binecuvantat sa daruiesti decat sa primesti”. Daruirea trebuie
sa fie facuta insa din inima, fara nicio dorinta de a primi ceva inapoi. Darul
iubirii pure este insotit de intotdeauna de fericire. Daca oferi ceva,
iar apoi te simti ranit pentru ca persoana creia i-ai oferit lucrul respectiv
nu ti-a multumit, iar numele nu ti-a aparut in ziar, afla ca daruirea ta s-a
nascut din vanitate si nu din iubire, si nu ai oferit lucrul respectiv decat
pentru a primi ceva in schimbul lui. De fapt, acest mod de a oferi nu are nimic
de-a face cu daruirea, ci reprezinta o forma mai subtila de a primi.
Uita de tine si
actioneaza pentru bunastarea semenilro tai. Indiferent c faci, uita de tine.
Acesta este secretul fericirii durabile. Fereste-te intotdeauna de egoism si
invata cu credinta lectiile divine ale sacrificiului de sine. Numai in acest
fel te vei inalta tu pe culmile cele mai inalte ale fericirii si vei cunoaste
rasaritul etern al bucuriei universale, invesmantat in haina stralucitoare a
nemuririi.
Cauti cumva fericirea
care nu dispare niciodata?
Cauti bucuria care nu
accepta niciun moment de suferinta?
Cauti izvorul Iubirii,
Vietii si Pacii?
In acest caz,
desparte-te de dorintele tale intunecate, si astfel orice cautare egoista va
inceta.
Ratacesti cumva pe
cararile durerii, tristetii si amaraciunii,
Pline de ghimpi care
iti ranesc picioarele?
Iti doresti un loc de
odihna in care sa nu mai existe lacrimi si durere?
In acest caz,
sacrifica-ti inima egoista si descopera Inima Pacii.
Fragment din cartea
“Omul devine ceea ce gandeste” de James Allen
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu