Cele patru Adevaruri Nobile au ca
preocupare fundamentala suferinta. Ce este ea? De unde provine? Cum poate
inceta? Raspunsurile se afla in invataturile lui Buddha.
Cele
patru Adevaruri Nobile
1. Viata inseamna
suferinta
2. Suferinta are la origine
atasamentul
3. Putem atinge punctul
in care suferinta inceteaza
4. Suferinta inceteaza
cand urmam Calea cu Opt Brate
1. Viata inseamna
suferinta
A trai aduce suferinta. Acest lucru se
intampla nu numai din cauza faptului ca natura umana nu este perfecta, ci si
pentru ca lumea in care ne ducem existenta este la fel de imperfecta ca si noi.
In timpul vietii noastre trebuie inevitabil sa induram suferinta fizica precum
durerea, bolile, ranile, oboseala, stresul, batranetea si, in cele din urma,
moartea; suferinta psihologica este exteriorizata prin stari de tristete,
frica, frustrare, dezamagire si depresie. Chiar daca exista mai multe grade de
suferinta, dar si experiente placute pe care pe percepem in opozitie cu
suferinta, precum fericirea, confortul, usurarea, per total, viata este
imperfecta si incompleta din cauza efemeritatii lucrurilor din lumea in care
traim.
Aceasta inseamna ca nu putem niciodata sa
tinem in permanenta langa noi lucrurile dupa care tanjim si la fel cum
momentele frumoase vor trece pe langa noi, asa se va intampla si cu cei pe care
ii iubim si chiar cu propria persoana. Vom inceta sa mai existam intr-o buna
zi.
2. Suferinta are la
origine atasamentul
Originea suferintei este atasamentul fata
de lucrurile trecatoare si ignoranta rezultata din acest atasament. Lucrurile
efemere nu includ doar obiectele fizice care ne inconjoara, ci si ideile si,
intr-un sens larg, toate “obiectele” perceptiei noastre. Ignoranta este lipsa
intelegerii modului in care mintea noastra se ataseaza de lucrurile trecatoare.
Motivele pentru care atingem suferinta sunt dorinta, pasiunea, ardoarea,
urmarirea bogatiilor si a prestigiului, a faimei si a popularitatii sau, mai pe
scurt: suferinta o dobandim atunci cand nu lasam din mana o idee sau un lucru,
cand ravnim.
Pentru ca “obiectele” atasamentului nostru
sunt efemere, pierderea lor este inevitabila si astfel ajungem la suferinta.
“Obiectele” atasamentului includ de asemenea si idea unui “eu” care este o
iluzie, pentru ca nu exista un “eu” care sa nu fie, la randul sau, efemer. Ceea
ce numim “eu” este doar o entitate imaginata pentru ca noi suntem doar o parte
nesemnificativa a universului ce este in continua expansiune.
3. Putem atinge punctul
in care suferinta inceteaza
Suferinta inceteaza atunci cand noi atingem
nirodha. Nirodha inseamna descatusarea de pofte senzuale si de
atasamentul conceptual. Al treilea Adevar Nobil exprima ideea conform careia
suferinta poate fi stopata prin inlocuirea poftelor si a dorintelor personale
cu dragostea fata de divin, fata de natura, fata de tot ceea ce ne inconjoara.
Nirodha inlatura din sufletele noastre orice forma de atasament efemer. Acest
lucru inseamna ca suferinta poate fi infranta prin orice fel de activitate
facuta cu mintea limpede si cu sufletul deschis. Realizarea si perfectionarea
starii adevarate de fericire si liniste este un proces care ne trece prin mai
multe stadii, cel final fiind Nirvana. Nirvana inseamna libertate fata de toate
grijile, complexele, stereotipurile si ideile. Nirvana nu poate fi inteleasa de
cei care nu trec prin experienta vietii asa cum trebuie, liberi de atasamentul
fata de “obiecte” si de dorinte.
4. Suferinta inceteaza
cand urmam Calea cu Opt Brate
La capatul suferintei este o cale graduala,
Calea cu Opt Brate, care ne conduce spre renastere. Ce ne invata ea?
• corecteaza-ti gandurile: evita sa ii
ranesti pe ceilalti si sa ai parere gresite (actiunile nu au consecinte, nu
exista cale prin care suferinta poate inceta etc.);
• corecteaza-ti vorbele: evita sa minti, sa
barfesti, sa ai un ton separator etc.;
• corecteaza-ti actiunile: evita sa ucizi,
sa furi sau sa ai un comportament sexual neadecvat;
• corecteaza-ti traiul zilnic: urmeaza
atitudinea corecta in ganduri, vorbe, actiuni;
• corecteaza-ti intelegerea: incearca sa
atingi intelepciunea adevarata;
• corecteaza-ti eforturile: dupa ce faci
primul pas, ai nevoie de perseverenta pentru a continua;
• corecteaza-ti atentia: fii constient de
“aici si acum” in loc sa visezi la “acolo si atunci”;
• corecteaza-ti concentrarea: trebuie sa ai
intotdeauna o stare de spirit echilibrata
Asadar, daca ne indepartam de pofte si de
atasamentul fata de “obiecte” invatand sa ne controlam corpul si mintea astfel
incat sa ii ajutam pe ceilalti si nu sa ii ranim, vom deveni mai intelepti, ne
vom cunoaste propria minte si vom inceta suferinta.
http://www.garbo.ro/articol/Lifestyle/9469/buddha-cele-patru-adevaruri-nobile.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu