Despre invatatura adevarului de Pr. Arsenie Boca
La ce ne folosesc acele vorbiri indemanatice despre lucruri ascunse si intunecoase, de care la
ziua judecatii nu vom fi
tinuti de rau ca nu le-am cunoscut.
O, Adevar, care
Dumnezeu esti, fa sa fiu una cu Tine intr-o dragoste vesnica.
In Tine
salasluieste tot ceea ce doresc, tot ceea ce vreau.
Toti invatatii sa taca, toata faptura sa amuteasca in fata Ta,
graieste-mi numai Tu.
Un duh curat, simplu si statornic, nu-i niciodata imprastiat chiar in mijlocul multor
indeletniciri, fiindca el face totul ca sa cinsteasca
pe Dumnezeu, si fiindca, pasnic fiind in el insusi,
isi da osteneala sa nu se caute pe
sine in nimic.
Cea mai grea lupta in viata aceasta,
nu este alta decat biruirea de sine.
Caci
biruirea de sine duce
la propasirea binelui.
Orice desavarsire, in viata aceasta, este amestecata
si cu
putina nedesavarsire - si pe toate le vedem ca printr-o ceata.
Cei mai multi se indeletnicesc mai osebit a cunoaste
decat a trai cum se cuvine,
se ratacesc
adesea, iar din truda lor nu se aleg
decat cu putine roade, sau deloc. O,
daca ar fi tot atat de harnici cu starpirea stricaciunilor lor si cu cultivarea virtutii, cum sunt cu vanturarea desartelor vorbiri, n-am
vedea atatea rele, nici atatea scandaluri, si slabanogie in lume.
Fara indoiala, la ziua judecatii nu vom fi intrebati ce-am citit, ci ce-am facut, nici daca am
vorbit cu dibacie, ci daca am trait
cum se cuvine.
Acela cu adevarat e mare, care are o mare dragoste.
Acela cu adevarat e mare, care-i mic in
ochii lui insusi - si pentru care slava lumii nu-i decat o curata nimicnicie.
Sunt
doua
invataturi,
dar
nu-i
decat
un
singur
adevar. Sunt doua invataturi: una a lui Dumnezeu, neclatinata ca si El, alta a omului,
schimbatoare ca si el.
Invatatura lui Dumnezeu se imprastie in
sufletele pregatite s-o primeasca prin intelepciunea
necreata si Cuvantul dumnezeiesc.
Ea este o particica din El
Insusi si fara de moarte.
Este pusa la indemana oricui si este daruita mai din belsug celui smerit cu inima.
Invatatura
omului, dimpotriva, ii maguleste mandria, fiindca el ii este tata. "Ideea aceasta imi apartine,
eu am spus cel dintai acest
lucru, nu se stia nimic despre aceasta inainte
de mine ..."
Placa-ti sa intrebi, asculta in tacere
vorbirile batranilor, caci ele nu sunt spuse in desert. Dorinta de a sti a pierdut pe omul dintai, - el cauta cunoasterea, care hraneste
trufia, si a gasit moartea.
"Invatatura
lui Dumnezeu se imprastie in sufletele
pregatite s-o primeasca prin intelepciunea necreata si Cuvantul
dumnezeiesc. Ea este o particica
din El Insusi si fara de moarte. Este pusa la
indemana oricui si este daruita mai din belsug celui smerit cu inima.
Invatatura
omului, dimpotriva, ii maguleste mandria, fiindca el ii este tata. "Ideea aceasta imi apartine,
eu am spus cel dintai acest
lucru, nu se stia nimic despre aceasta inainte
de mine ..."
Placa-ti sa intrebi, asculta in tacere
vorbirile batranilor, caci ele nu sunt spuse in desert. Dorinta de a sti a pierdut pe omul dintai, - el cauta cunoasterea, care hraneste
trufia, si a gasit moartea."
Esti calator.
O, stii omule, ca din prima si ultima zi a vietii tale alergi mereu. Îti transporti
sufletul spre limanul Împaratiei lui
Dumnezeu, în caruta trupului tau.
Te-ai gândit cum sa-ti pregatesti aceasta caruta: Nici un om chibzuit nu încarca lemne, fân sau altceva în carul sau, pâna nu-l pregateste mai întâi: -îl lungeste, pune
lanturi, prajini si apoi încarca
povara pe care doreste sa o transporte.
Daca pentru
încarcatura unei poveri obisnuite ne pregatim caruta
cu atâta grija, cu atât mai vârtos trebuie sa ne pregatim
caruta trupului cu lanturile înfrânarii, pentru ca sa putem
transporta cu pace sufletul nostru.
Daca noi
oamenii nu îndraznim
sa încarcam o caruta nepregatita, cu atât mai vârtos Domnul nostru nu va revarsa
Harul Sau într-un trup neîngrijit si un suflet pustiit.
Nu o spun eu, ci Sfântul Apostol
Pavel, care zice: "orice
faceti cu cuvântul sau cu lucrul, toate sa le faceti
ca pentru Domnul." În numele Domnului Iisus si prin El sa multumiti lui Dumnezeu Tatal, iar vorbirea
voastra sa fie cu
sare dreasa si nu cu graba sa asculte zabavnic sa vorbeasca.
Zabavnic la mânie daca
cineva socoteste ca e cucernic, dar nu-si tine
limba în frâu,
ci îsi amageste inima, cucernicia
acestuia este zadarnica.
De aceea
când vorbesti, omule, gândeste-te ca
vorba ta ramâne scrisa în sufletul celui ce
o asculta - sa te zidesti pe tine si pe el cu fiecare cuvânt
- si
el si tu sunteti ai lui Hristos care pentru noi crestinii este temelia
vietii noastre. Iar pe aceasta
temelie care
se zideste aur, argint,
pietre scumpe, lemn, fân, trestie, lucrul fiecaruia se va face cunoscut. Îl va da pe fata ziua Domnului
- prin foc. Si daca
lucrul pe care l-a cladit va ramâne,
va lua plata. Nu uita ca esti
o caramida duhovniceasca din marea cladire a
Bisericii lui Hristos.
Ramâi
cuminte
în acest zid socotindu-te legat de
celelalte caramizi cu mortarul iubirii.
Nu te smulge
din linia acestui zid duhovnicesc rotunjindu-ti cuvintele
dintr-o framântatura curata a gândurilor si arde-le în cuptorul mintii luminate si apoi
le trimite pe marele santier al vietii omenesti.
Cladirea construita astfel, niciodata nu se va prabusi.
Fericiti cei ce mor în Domnul caci
faptele lor vin cu ei - traiesc în vesnicie.
Omule, trebuie sa-ti schimbi viata - reteaza cu foarfeca
voile tale - crengile
rele: sudalmele,
neascultarile si va ramâne un pom
care nu va putrezi în veac - este cuvântul lui Dumnezeu.
În fiecare zi citeste, de poti macar un verset, un capitol sau un psalm,
de care sa-ti legi gândurile
mutându-te de la cele stricacioase la cele vesnice; dând astfel
de lucru gândului, nu-l vei mai lasa sa
zamisleasca pacatul care sa
nasca fapte rusinoase.
Rugaciunea si postul, aceste aripi sufletesti;
puternice arme de lupta
duhovniceasca, cu care-ti poti câstiga biruinta a tot pacatul, le cunosti si tu omule si sti cât de
folositoare sunt.
Da! rugaciunea si postul sunt minunatele unelte duhovnicesti cu care îti
strângi laolalta roada ostenelilor, ca si pe alta parte uneltele gospodaresti - când
trebuie sa cosesti
pacatul, când sa aduni virtutile si când sa nimicesti buruiana
gândurilor salbatice.
Foloseste-te de ele când trebuie,
caci nimeni nu cunoaste unde sa aduni si unde sa tai, numai tu omule stii.
Caci scris este: vreme este sa plângi si vreme este sa graiesti
si vreme este sa taci si toate la
vremea
lor - si toate cu aleasa întelepciune.
"Eu as vrea (zice Sf. Ap. Pavel) ca toti oamenii sa
fie cum sunt eu." Dar fiecare are de la Dumnezeu darul lui.
Mai degraba, cât faci, fa cu duh de smerenie, pentru ca Dumnezeu, celor trufasi le sta
împotriva,
iar la cei smeriti le da dar.
Te afli în post; nu uita ca postul te ajuta si este sala de asteptare în care crestinul îmbolnavit de pacate trebuie sa cugete pâna-i vine rândul, cum
sa-si dezvaluiasca boala mai sincer, înaintea duhovnicului sau la
spovedanie pentru ca de vreme ce ai
venit la doctor sa nu te întorci
nevindecat, ci sa ai parte în mod folositor de
cerestile doctorii ale Sfintei Taine.
Rugaciunea este respiratia sufletului,
iar postul este apa care stinge vapaia patimilor.
Orice unealta
e cu doua taisuri. Daca nu o folosesti cum trebuie, în loc sa taie,
te taie, în loc sa cladeasca, te darâma. Deci fii cu nadejdea în Domnul când folosesti uneltele Lui. Adu-ti aminte de
acel sobar tainic care a pus la
cale tradarea si prinderea lui Iisus.
Era într-o zi de miercuri si a treia zi, vinerea, a
fost strapuns pentru pacatele noastre si zdrobit pentru
faradelegile noastre.
El a fost pedepsit pentru mântuirea noastra si prin ranile Lui,
noi toti ne-am vindecat.
Chinuit
a fost si supus
si nu si-a deschis gura Sa, ca o oaie spre junghiere s-a dus si ca un miel fara de
glas înaintea celui ce-L tunde, asa nu si-a deschis gura Sa.
Deci a fost rastignit
pentru pacatele noastre. Si fiindca
în aceste doua zile a patimit Iisus în chip deosebit pentru noi toti, dorind sa ne scoata
din mocirla (pacatului) patimilor, a pieirii vesnice, vrând sa ne mântuiasca.
Vom ramâne totusi
nepasatori la marea Lui jertfa? Sa nu ne jertfim
si noi macar atât,
prin înfrânare?
Daca nu poti mai mult fii atent la tine
însuti. Pentru propria ta salvare cinsteste toata viata ta aceste doua zile
din saptamâna, si ti se va schimba viata ta sufleteasca
si trupeasca.
De ce sa-ti darâmi propria ta viata înainte de vreme - ajuta-te si nu uita ca mântuirea e funia
împletita cu harul
lui Dumnezeu (adica mila
si ajutorul Lui si voia ta libera;
întinde mâinile tale
spre Hristos.
Credinta fortifica
vointa. El vrea sa te ajute.
Lasa-te înfasurat sufleteste cu o asemenea funie si vei fi ridicat
spre împaratia lui Dumnezeu, care
împaratie
nu este de mâncare si bautura, ci pace si
dreptate si bucurie întru Duhul Sfânt.
Nu
uita deci ca Cel ce s-a jertfit pentru a
noastra mântuire, ne-a îndemnat sa ne jertfim si
noi. Mântuirea sufletului are un revers hotarât.
Ce dar binecuvântat de Dumnezeu este apa pentru viata oamenilor. O bem si
ne stâmparam setea cu
ea -
dar mai ales ne racoreste trupul înfierbântat
de truda si ne spalam
hainele murdare si ce minunat te
simti
când esti curat.
Un crestin stie ca are
si suflet - oare sufletul nu se murdareste traind
în viata? Dar ce este pacatul daca nu groaznica murdarie sufleteasca ce întuneca pâna si ochiul mintii.
Daca zicem ca pacat nu avem, ne amagim pe noi
însine si adevarul nu este întru noi.
Daca ne marturisim
pacatele noastre, spovedania este tocmai baia curatitoare a sufletului
omenesc.
Omule spala-ti
sufletul ca sa-l poti hrani cu pâinea
vietii celei vesnice. Nu doresti sa-l îmbraci
cu camasa lui Hristos?
Sa
ne aducem aminte - câti în Hristos ne-am botezat, în Hristos ne-am si îmbracat.
Ajuta-ti sufletul sa guste
si el din pâinea îngerilor.
Sa
stii si aceasta, ca o bucata de pâine mâncata cu suparare, ti se face gol în gura.
O! daca ai iubi mai mult pe
Dumnezeu, va spori si bucuria launtrica
si vei simti
atunci adevarata dulceata a
Sfintei Cuminecaturi.
Iar cine manânca
din pâinea aceasta, viu va fi în
veci.
Un suflet zbuciumat de vârtejul
patimilor si al urii, nu poate primi samânta harului si nici pe Hristos
în Sfânta Taina.
De aceea mult se lumineaza
puterea mintii printr-o inima linistita. Iar un suflet drept,
e semnul bucuriilor nesfârsite.
Încearca deci sa stingi furtuna
din mica împaratie a sufletului, si viata ta întreaga se va
desfasura ca o adiere peste dureri. Nu stii ca orice fapta,
fie buna fie rea, îndulceste sau amaraste mai întâi pe autorul ei?
Si lumina pe care o aprinzi
spre a risipi întunericul dimprejur, îti lumineaza propria ta fata si
apoi mai departe? Nu stinge o astfel de lumina.
Nu uita ca o apa rascolita de furtuna nu se
poate îmblânzi lovindu-o cu bâta,
dar nici un vrajmas a se potoli urându-l
si blestemându-l.
Abia rugându-te pentru el, cu pace si pentru a lui mântuire vei smulge pe
vrajmasul tau din stapânirea vicleanului, si apoi ramas el singur, oricât ar fi de înrait, e numai om si omul nu-i atât de vatamos ca atunci când bagi în el un legheon
de diavoli, pe seama carora l-ai dat prin blestemul tau,
prin sudalma ta,
prin ura ta si cu care viclenii împreuna
te si ataca pe urma.
Roaga-te pentru vrajmas si se va rusina diavolul, lasându-l singur pe istovitul om. Nu-l mai urâ,
ci fie-ti mila de el ca e om,
e fratele tau, e fiu al aceluiasi Parinte Ceresc. Doreste-i vrajmasului tau ce-ti ceri în rugaciune si pentru tine. E greu la început caci esti om patimas ca
toti oamenii. Dar
staruinta despica piatra; de la o vreme
simti
nevoia de a te ruga pentru el, din mila. Nu-l
mai poti urâ pe vrajmasul tau,
nu mai esti în stare sa
urasti nici un om.
Vezi, abia atunci ai biruit pe
diavolul cel a toata lumea vrajmas,
stricatorul pacii si rau
facatorul al tuturor oamenilor.
Ai vrea sa-ti vezi
soarele launtric urcând dintr-un frumos
rasarit pe cerul propriei tale
vieti? Încearca atunci sa simti seara
de seara stând de vorba cu tine, întareste-te cu matanii, cu
un psalm, cu o rugaciune, cu smerenie,
usurându-ti sufletul si sporind astfel
în dragoste pentru tot omul.
Fiecare
zi sa-ti fie în fata ta - vei
câstiga curajul si vei
simti
mâna
harului Dumnezeiesc ca lucreaza împreuna cu tine.
Viata oamenilor este o brazda de plug trasa peste ogorul
anilor ajunsi spre capatul de
hotar.
De aceea
trage brazda propriei tale vieti cât
mai
dreapta; înlatura greselile, abaterile;
iar de le- ai savârsit,
îndreapta-le pâna nu
înnopteaza si pâna nu îngheata,
facând tot binele de care esti capabil,
pâna când
plugul
sufletului mai
poate
trage
brazda pe
curmatura vietii
tale. Sub îndrumarea gândurilor curate si a milei Marelui Dumnezeu, adu-ti mereu aminte cât de placuti
sunt cei ce voiesc pacea.
Pâna la
Dumnezeu, nu este nici jos, nici sus, nici aproape, nici departe, pentru ca Dumnezeu este
pretutindeni si de aceea este mai aproape de tine
decât sufletul si trupul tau, numai sa stii
sa afli aceasta apropiere prin credinta si
rugaciune.
Domnul este aproape de toti cei ce-L cheama cu
toata inima. Facerea de bine
sau milostenia.Cât de mult se îmbogateste lumea prin nevoi si scârbe.
Este de trebuinta
ca fiii lui Dumnezeu
sa se îmbogateasca tot asa de mult cu simtamintele
si faptele milosteniei.
Omul care poate sa faca bine si nu-l face, este o fiinta josnica.
A nu face parte saracului
din cele ce ramân peste
nevoile noastre, înseamna a rapi binele altuia.
Dumnezeu binevoieste ca pe pamânt sa fie multi nenorociti,
pentru ca ei sa se mântuiasca prin rabdarea lor, iar tu prin
milostenia
ta.
Bogatii procura saracilor mijloace pentru hrana,
iar saracii mijlocesc pentru
mântuirea lor(bogatilor).
Fara nenorocire poti intra în Împaratia
Cerurilor, dar fara milostenie, nu!
Este absolut imposibil sa ajungi fara milostenie
macar pâna la portile
cerurilor. Fara milostenie,
însasi rugaciunea este fara rod.
Cu ce nadejde
te vei ruga lui Dumnezeu, când tu însuti
nu asculti rugaciunile oamenilor
ce sunt asemenea tie?
Cum vei cere împreuna cu credinciosii din Biserica - "Da Doamne" - când tu însuti nu dai saracilor, desi poti
sa dai?
Cu ce gura vei spune: "auzi-ma Doamne", când tu însuti nu-l auzi pe sarac, sau mai adevarat pe Hristos, care striga spre tine
prin sarac?
Asa
cum ne purtam noi cu aproapele, tot astfel se va purta si Dumnezeu cu noi. L-ai dispretuit pe sarac?
Si Dumnezeu te va dispretui pe tine.
N-ai deschis celui ce batea? Nu ti se vor deschide nici tie
portile împaratiei lui Dumnezeu.
Nu ai auzit suspinul celui
necajit? Nu ti se va auzi nici strigatul rugaciunii tale.
Margaritare Duhovnicesti
Orice lacrima ce-ti va fi daruita de recunostinta saracului, va straluci pentru tine dincolo
de mormânt.
Orice lacrima pe care saracul o va varsa silit de raceala si asuprirea inimii tale fata de el, va
cadea pe sufletul tau ca o picatura de foc înaintea scaunului lui Dumnezeu.
Cauta mila lui
Dumnezeu prin milostenie catre saraci!
Spunem catre
saraci: "Îti va da Dumnezeu!". Dar tu procedezi fara judecata, daca te porti
astfel cu fratele tau care se afla în nenorocire.
Dumnezeu ti-l trimite pe
sarac la tine, iar tu îl trimiti înapoi
la Dumnezeu? Dumnezeu
îi va da, negresit; dar vorba e sa-i dai tu negresit. El va da
saracilor, dar o sa-ti dea El tie Mila Sa?, caci tu ai infinit mai mare
nevoie decât saracul de milostenia ta.
Dumnezeu
nu paraseste pe nimeni, dar
tu trimiti de la tine pe sarac - te-ai abatut de
la cinstea pe care ti-a dat-o Dumnezeu
si ai departat darul Lui de la tine.
Iubeste-i pe saraci, pentru ca prin ei o sa afli si tu mila lui Dumnezeu
pentru tine. Îndestuleaza-i pe saraci.
Ei îti vor face milostiv pe Judecatorul.(Sfântul
Nil Sinaitul)
Împarte
bunatatile pamântesti altora, daca vrei sa gusti
bunatatile ceresti.
Când ni se da prilejul sa aratam mila fata de altii, însemneaza ca s-a revarsat mila lui Dumnezeu peste noi.
Oare nu este cea mai mare mila din
partea lui Dumnezeu ca
noua tuturor ne este îngaduit sa rascumparam pacatele noastre
prin milostenie?
Apa are însusirea
sa spele noroiul
de pe
trup, iar milostenia sa
nimiceasca murdariile
sufletesti. (Sfântul Ioan Gura de Aur)
"<<Veniti de mosteniti Împaratia lui Dumnezeu>>, va spune Domnul
celor milostivi" - nu
pentru ca n-ati gresit, ci pentru ca prin milosteniile voastre
v-ati curatit pacatele.
Leacul milosteniei nu e de mica importanta, îl
poti pune la toate ranile.
Balsamul
pe care-l varsam pe inima plina
de rani a aproapelui, o întareste si pe a noastra. Cu pretul ieftin al
binefacerii oamenilor, noi ne putem dobândi nepretuita."
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu