De fapt ce este
rugăciunea? Rugăciunea este o vorbire a omului cu Dumnezeu, cine se roagă
vorbeste cu Dumnezeu, cu sfinţii, cu îngerii, cu Maica Domnului, de fapt, omul
îşi înalţă mintea catre Dumnezeu, pentru a se umple de bunătaţile divine. S-a
făcut un concurs: Care este cel cel mai înalt om din lume, şi a cîştigat cel ce
a spus, că omul cel mai înalt este omul care prinde cerul cu mîinile sale în
rugaciune şi asa este ! Care este cea mai mare faptă bună din lume ? RUGĂCIUNEA
este fapta cea mai mare a lumii, căci ea este cauza tuturor bunătăţilor din
lume. Sfinţii au ajuns sfinţi prin rugăciune, noi îi putem imita. Blaise Pascal
spunea că, “Omul este cea mai mare fiinţă din lume, cînd ? Cînd stă în genunchi
şi se roaga Creatorului său, atunci întrece tot universul”.
Rugăciunea este urcare
şi aceasta urcare se face pe 7 trepte, pînă se ajunge la cer. Auzim pe Sfîntul
Apostol Pavel zicînd: “Aduceţi Domnului roada buzelor voastre”, “Rugaţi-vă
neîncetat !”, “Faceţi cereri, mulţumiri”, iar Psalmistul striga: “Doamne, auzi
rugăciunea mea, să se îndrepteze rugăciunea mea ca tămîia înaintea Ta !”, “Bine
voi cuvînta pe Domnul, pururea lauda Lui în gura mea”. Omul trebuie să ia
aminte că de are numai rugăciunea buzelor, încă nu se roagă. Să nu se încreada
cineva în cantitatea rugăciunii, am facut o căruţă de Psaltiri, de Paraclise,
căci rugăciunea cantitativă îl hrăneşte numai pe fariseul nostru cel
dinlăuntru. Iată cele 7 trepte ale rugăciunii:
1. RUGĂCIUNEA LIMBII a gurii, a glasului, aceasta este treapta cea dintîi.
Aceasta este folositoare întru puţin, dacă va merge în sus spre cer, urcînd şi
celelalte trepte. Rugîndu-te mult te obişnuieşti cu rugăciunea şi începe să-ţi
placă această rugăciune, simţi dulceata ei. Acesta este treapta cea mai de jos,
dar fără de aceasta nu se poate urca pe a doua.
2. RUGĂCIUNEA MINŢII aceasta o numesc Sfinţii Părinţi, rugăciune cu un
picior, sau zbor cu o aripă, pasăre cu o aripă. Cînd eu zic: “Doamne, Iisuse
Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieşte-mă pe mine, păcătosul !” zic cu limba,
dar înteleg şi cu mintea, deja aceasta rugăciune a trecut în faza a doua.
Mintea mea se gîndeste la cele ce zice gura. Aceasta este o treaptă superioară
celei dintîi, căci zice Apostolul Pavel: “Mă voi ruga cu duhul, dar mă voi ruga
şi cu mintea; voi cînta cu duhul, dar voi cînta şi cu mintea” ( I Corinteni 14,
15 ). “Dar, în Biserică vreau să grăiesc cinci cuvinte cu mintea mea, ca să
învăţ pe altii decît zece mii de cuvinte în limbi”( I Corinteni 14, 19). Deci,
Sfîntul Pavel insistă pentru rugăciunea cu mintea, mintea cînd se roagă trebuie
să fie la Dumnezeu, căci multe valuri o tulbură prin draci, atunci cînd se
roagă.
3. RUGĂCIUNEA INIMII În rugăciune, cînd se uneşte mintea cu inima, atunci
întîlneşti cîteva piedici. Mintea este centrul fiinţei umane. Un călugar i-a
zis unui duhovnic, cum că el a învăţat rugăciunea cu mintea, dar în inima nu
are pace, călugărul a zis, adică duhovnicul către ucenic: “Dă-te jos din cap,
că acolo este iarmaroc (Tîrg). Vrei să ai pace cîtă vreme eşti cu rugăciunea
minţii? Cîtă vreme eşti cu rugăciunea minţii eşti într-un tîrg de gînduri,
mintea aleargă cînd la Dumnezeu, cînd la materie, dar dă-te jos acolo în
inimă”. Spune Sfîntul Simeon Noul Teolog că, în nimic nu poţi ascunde mintea
afără numai de inimă acolo este cămara ei lăsată de Mîntuitorul. Cînd auzi pe
Mîntuitorul în Evanghelie: “Cînd te rogi, intră în cămara ta, încuie uşa ta,
roagă-te Tatălui tău în ascuns şi Tatăl tău care vede în ascuns îţi va răsplăti
ţie la arătare”. Cămara minţii este inima. Cînd vrei să intri în cămara inimii,
cu mintea, zice Sfîntul Ioan Scărarul, ai de INCUIAT TREI UŞI ŞI 2 VĂMI AI PÎNĂ
ACOLO. Cele două vămi sunt IMAGINAŢIA şi INCHIPUIREA. Haide să stau la
rugăciune într-o poziţie, căci Dumnezeu nu caută la poziţie, poţi să stai şi
culcat. Sfîntul Grigorie Sinaitul zice:”De eşti bolnav şi bătrîn, culcă-te şi
roagă-te, sau pe scaun, cum poţi, căci Dumnezeu stie neputinţa ta”. Dumnezeu
caută numai poziţia minţii şi a inimii. Cînd eşti sănătos stai cum se cuvine,
iar bolnav, cum poţi. Stau la rugăciune şi vreau să-mi concentrez atenţia spre
inimă. Prima vamă unde se întîlnesc dracii cu mintea mea este IMAGINAŢIA,
închipuirea sau fantezia. Ori ţi-ai închipuit un lucru bun, ori un lucru rău,
toate imaginaţiile n-au ce căuta în timpul rugăciunii. Legea cea mai scurtă a
rugăciunii acesteia este, să nu-ţi închipui nimic în vremea rugăciunii. Pentru
ce ? PENTRU CĂ MINTEA LUI HRISTOS N-A AVUT IMAGINAŢIE, toţi sfinţii o spun
aceasta. Cînd vine Hristos, Noul Adam, să-l restaureze pe cel vechi vine exact
cum a fost Adam mai înainte de cădere. Adam înainte de cădere n-a avut
imaginaţie, după dumnezeiescul Maxim, care zice: “Ia seama că atunci cînd Adam
a căzut în imaginaţie, a cazut în închipuire”. Dumnezeu i-a spus sa nu mănînce
de acolo, iar diavolul i-a zis, cînd vei mînca din pom ţi se vor deschide ochii
şi vei cunoaşte, vei fi ca Dumnezeu şi mîncînd a căzut tot neamul omenesc. Prin
ce ? Prin IMAGINAŢIE. Cine a căzut mai întîi prin imaginaţie? Tocmai diavolul,
căci la Isaia 14, 14 citim: “Tu ai zis în gîndul tău: Deasupra norilor mă voi
sui, mă voi sui peste munţii cei de miazănoapte, care sunt în ceruri, care sunt
deasupra tuturor stelelor cerului, voi pune scaunul meu şi voi fi asemenea
celui Preaînalt”. Iată închipuirea diavolului. Şi tot Isaia îi zice: “Cum ai
căzut din cer tu stea de dimineaţă, te-ai făcut locaş a toată urîciunea şi a
tot duhul necurat!”. Omul era centrul tuturor zidirilor, înger amestecat cu om,
dar şi pe el l-a aruncat în închipuire diavolul. Omul era un Dumnezeu după dar.
Noul Adam, Hristos, cînd vine, nu vine în minte cu imaginaţie, căci aceasta a
fost patimă la Adam, care a intrat în sufletul lui. Dumnezeu nu l-a făcut pe om
cu imaginaţie, ci era ca şi pruncii cei nevinovaţi. Adam a intrat în fire prin
închipuire, de a fi întocmai cu Dumnezeu, şi cînd şi-a închipuit aceasta a şi
căzut.
De aceea, cînd vrei să
te rogi, fiindcă Hristos vine cu o minte fără imaginaţie, Hristos vrea să-l
refacă pe Adam în starea cea dintîi, fără imaginaţie, aşa şi tu te roagă fără
vreo imaginaţie. De aceea, în vremea rugăciunii imaginaţiile ne dau război. S-o
luăm mai practic: Stai la rugăciune, ba iţi mai aduci aminte de faţa celui ce
te-a supărat, ca să te sfădeşti cu el, ba faţa celui care l-ai iubit cu patimă,
ba slava deşartă, ba să mă duc la tîrg, ba am de cumpărat, ba să fac cutare,
aceasta nu mai este rugăciune, dracii în acea clipă rîd de noi cu gura pîna la
urechi, aceasta nu este rugăciune. Cînd noi stăm la rugăciune, ca nişte chip
cioplit de creştini şi în noi nu mai este rugăciune, ci împrăştiere, acum rîd
dracii de noi că mintea noastră nu a coborît în inimă. Locul unde trebuie să se
ascundă mintea este inima, acolo îl ai pe Hristos de la Botez. Acolo se
întîlneşte mirele cu mireasa, sufletul nostru cu Hristos. Ce spune Sfîntul
Apostol: “V-am logodit pe voi mireasa, unui Mire fără de moarte şi tare îmi
este frică de voi să nu se poticnească inimile voastre”. Cînd zice să intri în
cămara ta, cămara minţii este inimă, zic toţi Sfinţii Părinţi, dracii stiu
aceasta, că, dacă a ajuns mintea să se pogoare în inimă îi arde foarte tare. Ai
văzut cît de frumos spune stareţul Vasile de la Poiana Mărului, de cel care a
căzut neajungînd cu mintea în inimă. Lucrarea inimii nu-i o lucrare grea, nu
trebuie săptămîni, într-o clipă ţi-ai pus în gînd, însă nu-ţi închipui nimic.
Să ai în minte
prezenţa lui Dumnezeu, că este de faţă, în inimă setea după El şi pe limbă,
“Doamne, Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieşte-mă pe mine păcătosul!”
Dar în acest timp să nu-ţi închipui nimic, că Dumnezeu nu cade sub închipuiri,
că de ar cădea sub închipuiri n-ar mai fi Dumnezeu. Deci, VAMA I este
IMAGINAŢIA, prin ea se trece aşa, să nu-ţi închipui nimic, nici bune nici rele.
Dracii văzînd că mintea a trecut ca fulgerul pe lîngă această vamă o aşteaptă
pe minte la poarta inimii. Aici la poarta inimii o aşteaptă cu VAMA RAŢIUNII,
aceasta este mai grea decît cea a imaginaţiei. Noi n-avem voie sa ne coborîm în
inimă nici cu raţiunea. Aici la vama raţiunii, care este poarta inimii, DRACII
TEOLOGI, pe care-i numeşte Sfîntul Macarie DRACII ARHICONI, care stiu pe de
rost toate Scripturile, TEOLOGII IADULUI şi FILOZOFII ÎNTUNERICULUI, o opresc
pe mintea noastră cu raţiunile lui Dumnezeu. Cum este aceasta ?
Eu stau la rugăciune
în genunchi, sau în picioare, sau pe scaun de 2 palme de mic şi o palmă de lung
şi o palmă de lat, în poziţia cerşetorului, pentru a putea învăţa rugăciunea
mai repede. Stau la rugăciune şi deodată văd că apare în mintea mea aceste
cuvinte: “Ridicat-ai la mare caii tăi, tulburînd ape multe” din Cîntarea a doua
a lui Moise. Cum au apărut aceste cuvinte îţi pui întrebarea ? Cine sunt caii,
ce sunt apele cele multe şi care este marea ? Caii sunt Apostolii – după
Sfîntul Vasile cel Mare – care au tulburat toată lumea, apele cele multe sunt
popoarele, iar marea este toată lumea. De văd dracii că-ţi place aceasta, îţi aduc
altă raţiune mai mare: “Lipsit-au de la mîncare oile, cînd nu vor fi boii lîngă
iesle”. “au doară de boi se îngrijeşte Dumnezeu?” zice Apostolul. Cine sunt
boii? Care sunt oile? Care este ieslea? Boii raţionali sunt mai mari ca oile,
ei sunt Biserica Povăţuitoare: Patriarhii, mitropoliţii, episcopii, preoţii,
diaconii. Oile cuvîntătoare sunt poporul de jos, Biserica ascultătoare, căci
din Biserică se hrănesc cu Prea Curatele Taine, atît Biserica cea Povăţuitoare,
ierarhii, cît şi cea ascultătoare, poporul. Duhul Sfînt zice: “Lipsit-au de la
mîncare oile, că nu vor mai fi boii lîngă iesle” atunci nu vor avea ce mînca
oile din Biserică, cînd nu vor mai fi preoţi şi episcopi, care să-i hrănească
cu Tainele. Aduc dracii apoi altă raţiune: “Munţii au săltat ca berbecii şi
dealurile ca mieii oilor”. Munţii sunt oamenii desăvîrşiţi în lucrările Duhului
Sfînt şi în rugăciune, că ei au săltarea inimii lor. Extazul şi unirea lor cu
Dumnezeu, ajungînd uneori chiar să vrea să se despartă de trup. Dealurile ca
mieii oilor sunt cei de pe treapta a doua a urcuşului duhovnicesc, ei n-au aşa
de mare putere ca şi cei desăvîrşiţi, ci mai puţină. De vede diavolul că-ţi
plac acestea îţi aduce bunăoară din Psaltire: “Văile vor înmulţi grîul” cînd
sufletul se coboară în văile smereniei, atunci se înmulţeşte grîul faptelor
bune. Că nu rodeşte sufletul fără de smerenie. De primeşte aceste raţiuni
dracii rîd de ea cu gura pînă la urechi. Ei rîd, pentru că acestea n-au ce
căuta în rugăciunea minţii, ci numai în lucrările minţii, acestea sunt bune
altădată, dar nu acum cînd te rogi. Altele sunt lucrările minţii şi alta este
rugăciunea minţii. Aceste cugetări şi raţiuni duhovniceşti sunt bune ca
lucrări, dar cînd ai să te rogi şi să vorbeşti cu Iisus Hristos, dracii teologi
te asaltează, văzînd că te complaci în aceste raţiuni, care nu sunt rugăciune.
Zice Sfîntul Ioan Gură de Aur: “Cînd te rogi, nu teologhisi, că eşti batjocorît
de draci!” Cui filozofez eu, dacă stau înaintea Minţii Celei negrăite, care
este izvorul tuturor filozofiilor. Trebuie să bag mintea în inimă. Şi la acestă
vamă a raţiunii, care este poarta inimii, nu primi acolo nici o raţiune
duhovnicească din Scripturi, nici tîlcuirea ei, cînd te-ai pus sa te rogi. Să
ne pogorîm cu o singură raţiune, cu “Doamne, Iisuse Hristoase, Fiul lui
Dumnezeu, miluieşte-mă pe mine păcătosul !” cu aceasta singură ai să poţi
ajunge în inimă. Oare este vreun semn simţit că s-a unit mintea cu inima ?
Spune, Sfîntul Serafim
de Sarov: “Cînd s-a unit mintea cu inima, cînd s-a pogorît mintea în inimă,
primul semn este acesta: APARE UN CUI DE FOC ÎN MIJLOCUL INIMII iar cuiul de
foc şi la bărbat şi la femeie apare drept în centrul inimii”. Acesta este
primul semn că sa pogorît mintea în inimă. Pe urmă se încălzeşte inima toată,
se încălzesc umerii, coloana vertebrală şi s-a încălzit corpul cu mare putere.
M-am întîlnit cu oarecarele ce se chinuia cu foamea în pădure, cu setea, cu
frigul, cu golătatea şi cu pusnicia (părintele Cleopa este acesta) şi mi-a spus
mie lucrarea aceasta. A avut el săracul o Biblie, de la bordeiul lui şi s-a dus
într-un sat ca s-o ia şi s-a nimerit că era într-o Duminică. Cînd s-a dus, l-a
rugat omul: Stai părinte pînă dimineaţă, că el avea bordeiul la vreo 20 km
depărtare. Biblia era cea din 1914. Stînd la casa aceea şi ca să nu meargă
Duminica pe drum şi-a făcut pravila, rugăciunile de dimineaţă acolo în casă,
iar cei din casă au plecat la Biserică. După Biserică a venit o nuntă de la
Biserică şi era cu clarinete de aieste, nunta a ajuns aproape, iar călugărul
stînd la rugăciune avea în faţa lui o icoană a Maicii Domnului, a omului unde
stătea. Pe icoană erau 24 de engolpioane de prooroci, îngerii stăteau în
genunchi cu smocuri de flori, pe care le aruncau în braţele Maicii Domnului şi
i le dădeau lui Iisus. Săracul călugăr stînd şi cugetînd, mereu se gîndea cum
auzea muzica aceea cîntînd. Sfîntul Ioan Scărarul spune, că unele cîntări
mireneşti pe cei sporiţi în cele duhovniceşti îi poate băga în cele mai înalte
contemplaţii. Cînd a auzit călugărul muzica aceea, s-a gîndit el asa: Măi, dacă
oamenii stiu să cînte aşa, dar aceşti îngeri care-i dau smocuri de flori lui
Iisus în braţele Maicii Domnului, cum cîntă ei în ceruri ? Din acea simţire s-a
pogorît mintea lui în inimă, şi era ca un ceas după masă, şi 2 ore şi 10 minute
a stat mintea şi numai în ceruri mai auzea îngerii şi cîntările lor, dar atît a
transpirat călugărul, atîta dulceaţă în inimă şi atîta căldură am simţit – zice
– n-am avut la mine decît 5 batiste şi ca să nu-mi pierd atenţia din inimă, mă
stergeam cu batistele căci lacrimile imi curgeau continuu, corpul s-a
înfierbîntat, ochii dădeau lacrimi, inima mea fierbea în clocot şi-l vedeam pe
Iisus cum vorbea cu sufletul meu. Atîta mireasmă a Duhului Sfînt mi-a venit şi
atîta căldură duhovnicească, şi-mi ziceam: Doamne, vreau să mor! Voiam să mor,
că aşa doreşte sufletul atunci din dulceaţa, încît vorbea: Ce bine ar fi să mor
acum! Cînd s-a pogorît mintea în inimă, ce se întîmplă? Atunci inima se
deschide şi iar se închide, INIMA ÎNGHITE PE IISUS ŞI IISUS INIMA.
Atunci s-a întîlnit
Mirele Hristos cu mireasa sufletul. Sfîntul Maxim Mărturisitorul spune:
“Mormîntul Domnului este toata lumea aceasta, sau inima noastră. Prin raţiunile
tuturor lucrurilor este toată lumea, prin contracţia naturală vedem într-un fir
de iarbă minunile lui Dumnezeu, şi în inimă îl vedem pe Dumnezeu prin
rugăciunea cea în Duh”. După 2 ore şi 10 minute a ieşit mintea din inimă, spune
acel pustnic (Cleopa Ilie), am rămas aşa cu o mîhnire dulce şi voiam mai bine
să mor, numai să mai vie inapoi lucrarea cea mai dinainte şi n-a mai venit. Că
spun Sfinţii Părinţi, că harul nu se duce departe, îi aproape, dar pentru
smerenie se depărtează, ca să nu te mîndreşti. Plecarea Duhului Sfînt în
această clipă o numesc Sfinţii Părinţi: PĂRĂSIRE sau RĂCEALĂ, adică atunci cînd
s-a depărtat puţin harul, acest har îţi dă ajutor din ascuns, dar te lasă întîi
să vezi ce poţi tu şi ce este rugăciunea harică ce a venit mai înainte, cînd ai
stat de vorbă cu Iisus în inimă. Spune acest gustator al rugăciunii harice:
“Timp de o luna de zile, pe cerul inimii mele nu s-a mai ridicat ceva din lumea
aceasta de aici de jos” mă gîndeam la bucuriile acelea, dar nu le mai simţeam,
imi aduceam aminte ce bucurie am avut, ce dulceaţă, ce mîngîiere, ce căldură
duhovnicească, căci inima îmi vorbea în clocot, aceasta-i pogorîrea minţii în
inimă. Cei desăvîrşiţi o au această stare la toate rugăciunile lor, iar cei
nedesăvîrşiţi n-o au. Cei ce s-au îndumnezeit după dar, pururea îl au pe
Dumnezeu în ei. Lacrimile izvorîte în timpul acestei rugăciuni, fiind de la
Duhul Sfînt, spală orice întinăciune, orice imaginaţie păcătoasă şi rămîne
sufletul curat şi atunci îşi dă seama ce s-a petrecut. Toate gîndurile
duhovniceşti du-le pînă la simţirea inimii, ca fiecare cuvînt al minţii să-l
simtă inima, atunci sufletul se miscă în cerc în mişcare ocolitoare. În
rugăciunea gurii se bagă ispita, spun Sfinţii Părinţi, în a minţii încă se
bagă, iar cînd lucrarea Duhului Sfînt a venit în inimă, atunci nu se mai bagă
ispita. Trei mişcări are sufletul în vremea rugăciunii, iar una din ele este
dreaptă. La rugăciunea curată a inimii, Sfinţii Părinţi spun, că ajunge unul
numai din zece mii.
4. RUGĂCIUNEA
VĂZĂTOARE este altă treaptă a rugăciunii. Sufletul lui Amun a fost
văzut de Sfîntul Antonie cel Mare, că mergea la cer, deşi Antonie era la mii de
kilometri distanţă de cel ce murise. Aceasta este rugăciunea văzătoare, face
sufletul să-l vadă pe alt suflet ce merge la cer. De ar fi unul văzător aici,
ar vedea cît sunt aici şi cîţi îngeri sunt aici de faţă şi ne-ar şti toate
gîndurile noastre. Mă duceam la bătrînul Ionanichie Moroi, stareţul Mănăstirii
Sihăstria, pe cînd eram eu la oi, ca să mă Spovedesc, eu spuneam ce gîndeam,
uitam însă unele păcate, iar el îmi zicea: “Vezi dragă, că mai ai lucru cutare
pe care nu l-ai spus” nu i le spuneam eu, mi le spunea el, aşa mă spovedea pe
mine acest stareţ, cu rugăciunea văzătoare. “Spune-le şi acelea zicea el, de ce
nu le spui?”
5. RUGĂCIUNEA DE SINE
MIŞCĂTOARE. Aceasta ne aduce perioade de descoperiri dumnezeieşti,
inima aceasta se roagă permanent, cum ai porni ceasul, este o rugăciune de sine
mişcătoare pururea. Te mişcă să te rogi, şi cînd dormi şi cînd vorbeşti şi cînd
mănînci şi cînd călătoreşti, inima se roagă mereu, atunci ajungi la Cîntarea
Cîntărilor: “Eu dorm, dar inima veghează”. Te simţi, de la sine mişcat spre
rugăciune, din interiorul tău.
6. RUGĂCIUNEA ÎN EXTAZ
SAU ÎN UIMIRE. Aşa cum spune un cuvios în Pateric:
“I-am poruncit minţii mele să se ducă o săptămînă în cer sau două săptămîni. Şi
două săptămîni stăteam cu mintea în cer”. Aceştia sunt rugătorii în extaz. De
un sfînt se spune în Filocalie, că era cu mintea în cer, iar dracii îi luau
trupul ca pe o minge şi-l aruncau strigînd şi-l prindeau trupul unul de la
altul. Cînd un om este răpit cu mintea la cer, aceasta se cheamă rugăciune în
uimire.
7. RUGĂCIUNEA
CONTEMPLATIVĂ. Aceasta este rugăciunea
duhovnicească şi pe aceasta a avut-o Sfîntul Apostol Pavel, că ea este mai
presus de hotarele rugăciunii, ea se numeşte vedere duhovnicească şi aceasta îl
face pe om să zică precum Pavel: “În trup sau afară de trup, Dumnezeu stie”. A
fost răpit la al treilea cer, dar nu stia. Mintea este luată în vremea acestei
rugăciuni de catre Sfînta Treime şi este dusă în cele mai înalte contemplaţii
în Rai din mila lui Dumnezeu, ea nu mai are lucrarea ei. Aceasta este
rugăciunea duhovnicească, de care spune Sfîntul Isaac Sirul: “Dacă ajunge unul
din neam în neam!” Sfîntul Macarie ne îndeamnă: “Stiu omule, că nu stii să te
rogi, îţi dau un sfat, care? Roagă-te cum poţi tu, dar roagă-te adeseori (des),
căci, din rugăciunea deasă se naşte rugăciunea de calitate”. Dacă omul se roagă
des, chiar de nu ştie cum, Dumnezeu face cu el ca şi cu un copil, Dumnezeu vine
cu harul Lui în inima şi cu fierbinţeala Lui şi mintea începe cu mare foc să cugete
la judecată, la moarte, la Dumnezeu, la iad şi gustînd din această rugăciune
curată trece iar la rugăciunea risipită. Dar, sufletul gustînd cîte puţin din
rugăciunea cea adevărată, zice, da, aceasta-i rugăciunea! Nu-i de ajuns că
te-ai rugat 4 ceasuri, ci trebuie să ajungi la rugăciunea cea curată a inimii.
Erau aici călugări mari, care ştiau Psaltirea pe de rost, dar din gura lor nu
auzeai decît: “Blagosloveşte părinte!” şi atît, le plăcea toata ziua să
vorbească cu Domnul. Dumnezeu dă omului cîte o linguriţă de rugăciune curată
pentru a-i prinde gustul şi apoi omul începe să se roage mai des. Zice Sfîntul
Isaac Sirul: “Cel ce a simţit dulceaţa rugăciunii va fugi de glonte ca un asin
sălbatic”. De ce ? Ca să vorbească cu Hristos, vorbeşte cu Dumnezeu multe şi cu
oamenii puţine. Şi noi cînd ne rugăm trebuie să ne ferim de oameni, să vorbim
cu Dumnezeu mult şi cu oamenii puţin, aceasta-i rugăciunea plăcută lui Hristos.
Extras
din Pelerinul Român 1992 de Arhimandrit CLEOPA ILIE
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu