A ne ruga înseamnă a
ne înălţa spiritul şi inima către Dumnezeu pentru a-I aduce laudele noastre,
a-i expune grijile noastre si a-I implora ajutorul. A ne înălţa spiritul către
Dumnezeu înseamnă a ne smulge din vârtejul treburilor omeneşti a tuturor
atracţiilor pământului, fie pur materiale, fie intelectuale, după gradul de
cultură al fiecăruia. Ori ce bucurie a trupului şi a spiritului trebuie
înlăturată pentru a putea convorbi cu Dumnezeu şi a ne dărui Lui în întregime.
A aduce lauda lui
Dumnezeu înseamnă a recunoaşte că toată fiinţa noastră este creată şi-I
aparţine Lui. Deci ascultarea noastră o datorăm numai Lui, căci suntem
opera Lui şi trebuie să ne îndeplinim misiunea pe care ne-a încredinţat-o El.
Orice alt scop am vrea să atingem în viaţa, în afara voinţei lui Dumnezeu nu ne
va aduce decât dezastru trupesc si spiritual. Noi suntem creaţi cu un scop bine
determinat de Creatorul nostru şi El ne-a pus la dispoziţie toate mijloacele ca
să-l atingem. Pentru mântuirea noastră El ne-a dăruit totul, chiar pe unicul
său Fiu, pe Iisus Hristos, ca model de viaţă şi descoperitor al voinţei Sale. A
fugi şi a ne eschiva de la cunoaşterea voinţei lui Dumnezeu, în ceea ce
priveşte sensul si scopul nostru în viaţa şi a ne făuri unul personal după
aprecierea noastră, înseamnă a ne condamna singuri la moarte veşnică. Astfel
deci, pe bună dreptate, suntem datori ….să aducem cu laudele si mulţumirile
noastre Celui ce ne-a creat si nu ne-a lasat pradă propriilor fantezii,
conducându-ne in mod greşit, ci din contră ne-a arătat clar si precis calea de
urmat prin legile Sale. Mai mult ne-a trimis si modelul unic, minunat, născut
ca şi noi din carne si sânge si având aceleaşi cerinţe ca ale noastre pe care
le-a demonstrat în mod palpabil cum trebuie să le rezolvăm.
Cine îl are pe Iisus
de model în toate acţiunile vietii lui, acela şi-a găsit sensul vietii şi pacea
sufletului lui.
Recunoştinţa noastră
faţă de Creator trebuie să fie nesfârşită. Toate
popoarele lumii, chiar şi cele barbare, simt necesitatea rugăciunii de adorare,
care este de fapt fondul oricărui cult religios.
A cere lui Dumnezeu
cele ce sunt necesare corpului nostru este alt obiectiv al rugăciunilor
noastre. Acest corp care deşi este o capodoperă a Maestrului
Creator, totuşi în urma neascultării faţă de voinţa Stăpânului şi-a pierdut
starea de fericire veşnică în care a fost orânduit la început şi pe care altfel
ar fi putut să şi-o păstreze. Uneltirile diavoului însă l-au determinat să-şi
satisfacă dorinţele şi poftele personale călcând voinţa si porunca Creatorului,
aşa cum de altfel face acum întreaga omenire, ca o moştenitoare credincioasă a
primului si neascultătorului ei reprezentant. Astfel, de la primul act de
neascultare al omului a intrat în lume moartea şi suferinţă. Corpul nostru se
zbuciumă în zadar, căci destinul lui este implacabil, dreptatea Creatorului
trebuie să aibă loc.
Ferice de cei ce-şi
descoperă sufletul si spiritul, de cei ce au ajuns la concluzia evidentă că în
afară de corpul lor pieritor, ei posedă această comoară ce nu va pieri odată cu
trupul lor, ci din contra, întocmai ca un prizonier captat în lanţuri, e dornic
de adevar şi de lumină, suspină după revenirea lui la prima stare de fericire
si simte că aceasta se va întâmpla numai cu ajutorul mijloacelor pe care insusi
Creatorul i le-a pus la dispozitie. Rugaciunea neincetata catre Cel care ne-a
facut invocarea ajutorului Sau in lupta cu materia corupta din noi, este
singura noastra cale sigura de urmat si singura consolare.
Rugaciunea devine
familiara si usor de facut atunci cand este zilnica, puterea obisnuintei ii da
usurinta.
Trebuie sa-L
consideram pe Dumnezeu prezent langa noi, sa vorbim cu El in mod sincer, fara
falsitate si sa ascultam in tacere ceea ce El ne raspunde intotdeauna in
constiinta noastra. El ne asculta intotdeauna cu rabdare si ia aminte in
cererile noastre atunci cand venim la El sinceri si cu inima deschisa, asa cum
o doreste El.
Ce ne cere Dumnezeu
atunci cand ne rugam?
O atentie interioara,
ceea ce de fapt nu inseamna un efort eroic. Dumnezeu stie slabiciunile si
neputintele noastre si nu ne cere imposibilul. El doreste numai ca atunci cand
buzele noastre pronunta cuvinte de ruga, spiritul nostru sa se gandeasca la El,
ca vocea noastra sa fie ecoul inimii noastre. Aceasta este o atentie pur
spirituala atunci cand mintea, indiferent de cuvintele pronuntate, mediteaza
asupra perfectiunii lui Dumnezeu.
O atentie literala
este aceea cand luam seama numai la cuvintele pronuntate si la intelesul lor
strict.
O atentie materiala
este aceea cand punem pret pe felul pronuntarii cat mai corecte si care ne
indeparteaza spiritul de Dumnezeu, legandu-l de impresiile materiale.
Totusi, dupa sfaturile
multor sfinti de seama, si aceasta rugaciune este placuta lui Dumnezeu, daca
are la baza ei veneratia si intentia de lauda adusa Lui.
De multe ori, atunci
cand nu mai simtim o placere in rugaciune, cand mintea noastra nu se poate
concentra suficient, cand atentia ne lipseste, cand ne intristam, cand ne
deprimam si intrerupem rugaciunea sub motivul ca nu suntem destul de apti
pentru ea, amanand-o pentru alta data si asteptand sa ne vina dorinta de
rugaciune, savarsim o mare greseala.
Rugaciunea nu trebuie
considerata ca o senzatie placuta si linistitoare, ca pe un farmec al
imaginatiei inflacarate, nici ca pe lumina spiritului care ne descopera cu
usurinta adevarul, nici ca pe o consolare a suferintelor noastre. Toate acestea
sunt daruri exterioare pe care Dumnezeu le acorda din cand in cand alesilor
Lui. Totusi, adevarata dragoste pentru Dumnezeu nu cauta aceste daruri, nu
asteapta ca sa le aiba si apoi sa-L iubeasca pe Dumnezeu. Aceasta dragoste este
adevarata renuntare de sine, ce se agata cu disperare si incredere oarba de
Dumnezeu, chiar in ariditatea inimii, in neputinta concentrarii atentiei, in
renuntarea la orice suport moral, la orice bucurie si consolare personala.
Adevarata dragoste nu asteapta clipe de extaz pentru a vorbi cu Dumnezeu.
Astfel chiar daca in
timpul rugaciunii, distractiile involuntare tulbura mintea / inima noastra,
intentia de a-L adora si a-L iubi pe Dumnezeu, aceea conteaza.
Vointa nu are insa
niciodata distractii cand nu vrea sa le aibe, ea cum le observa poate sa le si
alunge, sa-si intoarca gandurile si inima catre Dumnezeu. Daca totusi prezenta
Lui fuge de noi, aceasta inseamna ca El insusi o doreste tocmai pentru a ne
lega si mai strans de El, pentru a ne demonstra ca fara El si lipsiti de El
devenim incapabili, neputinciosi. Carapacea corpului nostru constituie o
permanenta piedica in a trai mereu cu Dumnezeu, o renuntare la sublima fericire
pe care o vom avea numai dupa distrugerea acestei carapace. Atunci abia
spiritul nostru va fi de-a pururi liber sa plutesca alaturi de Creatorul sau.
Sa-l contemplam fata catre fata, “Ceea ce ochiul n-a vazut si urechea n-a
auzit”.
De aceea rugaciunea
copiilor, simpla, lipsita de ingrijorare si neincredere este cea mai curata
rugaciune.
Un suflet care se
roaga este un suflet care sufera, caci rugaciunea prin ea insasi este o mortificare,
o suferinta corporala. Exista o pocainta mai meritorie si mai de valoare decat
practica neincetata a rugaciunii? Si fara a simti o sensibila consolare? Ce
lepadare de sine formidabila este aceea de a se ruga fara cel mai mic gust
pentru aceasta, fara a simti vreo atractie, ba dimpotriva, chiar o repulsie
pentru rugaciune!
Sublimul exemplu si
ultimul efort al omului durerii a fost abandonarea totala si renuntarea la
orice consolare in ultima clipa a vietii sale materiale. Agonia corpului
omenesc si clipa deprinderii lui definitive de spirit este aceasta senzatie de
abandonare totala.
“Parinte, de ce m-ai
parasit?”
Cine va putea indura
pana la sfarsit aceasta senzatie de abandonare totala, aceasta lipsa de orice
consolare sensibila si trupeasca, acela isi va mantui sufletul. Acest lucru
este formidabil cu neputinta de indurat si totusi, invierea lui Iisus ne da
curajul, increderea si bucuria ca cel ce renunta la el totusi totalmente, acela
ce nu-si mai cauta nici o consolare sensibila in minte, nici chiar in
rugaciune, acela ce-si pune ultima nadejde in Dumnezeu, chiar cand pare parasit
acela a invins moartea, acela voieste ce voieste Dumnezeu.
Niciodata nu ne vom
lecui de disperarea spiritului din timpul rugaciunii, prin ingrijorari si
reveniri fortate. Daca insa nu dorim aceste distractii si disperari, nu le vom
avea. De teama lor ne pierdem si mai mult puterea spirituala.
Cand dupa o rugaciune
facuta cu efort si oboseala, constatam ca mintea noastra a alunecat permanent
spre alte lucruri, este durerea ca ignoram puterea sacrificiului si ca am fi
dorit in mod egoist sa simtim o placere si o alinare in fundul inimii. Dar
atunci cand nu renuntam la aceasta dorinta, cand corpul nostru obosit nu
permite sufletului sa se inalte, cand inima ramane uscata, iar buzele abia au
puterea sa pronunte cuvintele care de multe ori nu mai au sens pentru noi, ah!,
ce stare disperata. Dar ce sacrificiu si mortificare totala…
Sa ne rugam deci, sa
inlaturam piedicile care constituie de fapt meritul rugaciunii.
Necesitatea rugaciunii
A intreba daca
rugaciunea este necesara inseamna a intreba daca ne putem dispensa de Dumnezeu.
Ce este omul prin el insusi? Un neant, un intuneric plin de mizerie, supus
degradarii. Prin el insusi este incapabil sa gandeasca si cum sa gandeasca si
ce anume sa-si doreasca spre binele lui adevarat. Avem deci o mare nevoie de
harul lui Dumnezeu pentru a cunoaste binele a nu-l confunda cu raul si a folosi
mijloacele cele mai bune pentru a inlatura acest rau. Acesta nu se obtine decat
prin rugaciune. “Fara Mine nimic nu puteti face”.
Cine se dispenseaza de
rugaciune pierde ajutorul lui Dumnezeu si mintea lui ramane intunecata, iar
viata lui este o permanenta ratacire.
Dumnezeu acorda totusi
harul Sau, fara sa fi cerut, celor ce au vocatia credintei innascuta in ei. Dar
acestia, daca vom cerceta bine au avut in familia si neamul lor o ruda
credincioasa care s-a rugat neincetat cu inima curata la Dumnezeu. Asa
binecuvanteaza Dumnezeu pana la al saptelea neam pe cei ce-l iubesc.
Iisus ne indeamna:
“Cereti si vi se va da, bateti si vi se va deschide” iata calea de a-si insusi
harul si mila lui Dumnezeu, calea de a capata lumina cea adevarata, cunostinta
cea sigura si nefalsificata.
Iar Iisus adauga:
”Rugati-va neincetat”, iar Sfantul Pavel recomanda pocaitilor sai sa se roage
fara intrerupere.”Rugaciunea este asemanatoare respitatiei crestinului, care
prin ruga sa elimina aerul corupt al secolului pentru a aspira in schimb
spiritul datator de viata al harului lui Dumnezeu”, spune Sfantul Ioan
Crisostom, iar a inceta sa ne rugam este ca si cum am scoate un peste din apa.
Rugaciunea este viata crestinului. Pentru a ne salva trebuie mai intai sa ne
cunoastem pe noi insine, sa ne indepartam de frivolitatile si desertaciunile
lumii, sa capatam o cunostinta luminata asupra adevaratelor noastre indatoriri.
Ori acestea Dumnezeu ni le descopera in timpul rugaciunii.
Cat de lipsiti de
lumina sunt cei ce nu se roaga. Ei se conduc numai dupa pasiunile lor. Nu-si
purifica niciodata sufletul, nu-si pun problema sensului existentei lor,
traiesc ca animalele si se apropie in mod inevitabil de pieirea definitiva.
Numai rugaciunea i-ar
putea salva si degeaba se revolta impotriva lui Dumnezeu ca lor nu le-a daruit
credinta. Ei insisi nu au dorit-o, caci daca ar fi dorit-o ar fi cerut-o, iar
Dumnezeu o daruieste celui ce o cere cu sinceritate. Acesti oameni au preferat
comoditatea vietii si lenea in locul luminii si al adevarului. Ei vor avea
parte deci de ceea ce au ales si pe buna dreptate.
“Acela ce stie sa se
roage, acela stie sa traiasca bine”, spune Sfantul Augustin, iar Sfantul Efrem
spune: “Rugaciunea este paznicul modestiei, fraul furiei, leacul impotriva
urei, reprimarea orgoliului, consolarea suferintelor, increderea in rezolvarea
tuturor greutatilor .
“Cel ce va rabda pana
la sfarsit, acela se va mantui”, ne invata Domnul nostru, iar a rabda ce
inseamna decat a ne ruga mereu?
In ziua in care nu ne
rugam ne daruim satanei, cu mainile si picioarele legate.”Privegheati si va
rugati pentru a nu cadea in ispita”. O clipa de neatentie, de indolenta, de
lene in privinta rugaciunii si diavolul pune stapanire pe noi. Numai printr-o
permanenta rugaciune il putem deci tine la distanta.
Rugaciunea este cheia
raiului, ea deschide portile harului divin. Rugaciunea este un gaj, o garantie
a imortalitatii, caci cel ce vorbeste cu Dumnezeu cu toata sinceritatea, devine
mai tare ca moartea, sufletul lui devine nemuritor, iar corpul lui va reinvia
in mod glorios.
Prin rugaciune il
iubim pe Dumnezeu, Il adoram, speram la darurile Lui, inima noastra creste in
prezenta Lui, ne dam seama de nimicnicia noastra, ne cuprinde o sfanta teama si
respect imbinate cu nadejde si cu bucurie nesfarsita. Increderea in Tatal
nostru trebuie sa fie nemarginita. El ne-a creat pentru a ne face fericiti, iar
nu pentru a ne osindi. Cine Il iubeste, Il recunoaste de Tata si ajunge cu
siguranta la fericirea suprema. Este deci ultranecesara rugaciunea. Ea ne aduce
fericirea, ea ne arata calea de urmat spre perfectiune, spre Dumnezeu. Indepartarea
de Dumnezeu aduce moartea sufletului. Suntem deci obligati sa ne rugam, nu
numai prin legea divina, dar chiar prin legea naturii.
Rugaciunea ne este
necesara pentru a ne intari in suferinte si slabiciuni, ea este poruncita de
Dumnezeu pentru a scapa de ghearele satanei, sa ne mantuie de pacatul
stramosesc, ne purifica din nou, ne reda nevinovatia. Ea este ca o armura ce
protejeaza pe crestinul ce lupta pentru perfectiune, ea este faclia care
imprastie intunericul din calea vietii omului, ea este porumbelul pacii intre
om si Dumnezeu, ea este tamaia placuta lui Dumnezeu.
Despre eficacitatea
rugaciunii
Necesitatea rugaciunii
se datoreste tocmai eficacitatii ei, altfel ea n-ar mai fi necesara.
Rugaciunea este
impacarea omului cu Dumnezeu, ea implora mila si sprijinul Lui. Dumnezeu se
milostiveste in fata unei staruitoare rugaciuni. Sfintii care se roaga pentru
intreaga omenire pacatoasa, linistesc furia si revolta Cerului. Niciodata nu
este invocat in desert numele si ajutorul lui Dumnezeu. El asculta ruga celui
umil si nu va dispretui cererea sa. El nu ramane surd la rugaciunile celui ce
crede in El si Il iubeste. “Cereti, bateti, cautati” cu curaj si energie, cu
incredere, cu perseverenta, cu indarjire, mereu. “Cine este acela care va da
fiului sau un sarpe in loc de paine la cererea acestuia?” Chiar un om rau,
supus pacatului, nu va face aceasta. Dar Dumnezeu Tatal, cum nu ne va da oare
ceea ce-I cerem cu credinta si cu perseverenta? Nimic nu vom pierde,
dimpotriva, daca ne vom adresa Lui cerandu-I ajutorul. Daca El nu ne acorda
ceea ce dorim noi, inseamna ca nu I-am cerut ceva bun, ceva care sa contribuie
la sfintirea si mantuirea noastra. “Nu stiti ce cereti”. Cat de pacatos ar fi
omul, daca revine la Dumnezeu si isi recunoaste greselile, totul i se iarta. Iisus
ne-o spune prin parabola fiului risipitor. Tot El ne invata sa cerem lui
Dumnezeu orice, dar in numele Lui: “Tot ce veti cere in numele Meu, va va fi
dat voua”.
Dar ce inseamna
aceasta? Inseamna a fi demni de un astfel de interpret, de reprezentant, de
intermediar ca Iisus. Caci cum vom avea curajul sa cerem in numele Lui cand noi
nici nu-L cunoastem, nici nu ascultam de sfaturile Lui si nu-L iubim deloc? In
aceasta sta eficacitatea rugaciunii noastre. Pentru ca Iisus sa ne reprezinte
in fata Tatalui si sa primeasca de la El ceea ce noi dorim, trebuie ca noi sa-I
semanam, sa fim frati cu El, cu Cel ce-si pune obrazul pentru noi. Toti cei ce
seamana cu sublimul model al omului perfect, toti acestia nu se roaga in zadar.
Iisus ne asigura ca vom primi tot ce vom cere in numele Lui, adica trecut prin
prisma dorintelor Lui. Nu vom primi inca ceea ce vom cere prin propria noastra
dorinta, indemnati de egoismul nostru. Intotdeauna inainte de a ne ruga, sa ne
intrebam ce-ar face Iisus in locul nostru: ar cere ceea ce noi dorim atat?
Numai astfel vom sti ceea ce trebuie sa cerem. Vor cadea atatea si atatea
dorinte desarte de la sine. Caci Iisus ne lamurste ca nu trebuie sa punem pret
pe trupul nostru si pe trebuintele lui, ci numai pe suflet. Deci tot ceea ce vom
cere lui Dumnezeu in legatura numai si numai cu buna stare materiala, nu va fi
luat in seama decat numai daca aceasta ne va ajuta la propasirea spirituala. De
aceea multe rugaciuni par a nu fi ascultate si noi de multe ori suntem
dezamagiti si aceasta pentru ca nu stim ce cerem. Dumnezeu are planurile Lui
ascunse cu fiecare din noi si ceea ce ni se pare bun si fericit la altii,
pentru noi nu ar fi fost bun si nu ne-ar fi ajutat la mantuire. Iisus ne
fagaduieste prin juramant ca vom primi tot ceea ce cerem in numele Lui. El nu
ne inseala, dar sa devenim demni de El.
Rugaciunea este un
leac care vindeca orice fel de rana, opreste orice lacrima, linisteste orice
durere, ea subjuga orice pasiune. Prin rugaciune nemultumirile si
resentimentele noastre se potolesc, ingrijorarile dispar, nelinistea si
nerabdarea inceteaza, iar evlavia si credinta se mareste.
Iisus ne invata sa ne
rugam unii pentru altii, iar acolo unde sunt adunati mai multi si se roaga in
numele Lui, Dumnezeu coboara in mijlocul lor. Ceea ce unuia ii lipseste,
implineste si complecteaza celalalt, ca niste membri infratiti ai aceleiasi
unitati. Asa ne doreste Dumnezeu: Pace si armonie intre oameni. Rugaciunea
celui drept este ascultata de Dumnezeu, chiar daca ea este facuta pentru un
pacatos. Sa priveghem si sa ne rugam caci nu stim ceasul cand vom fi despartiti
de acest trup muritor. Oricand acest lucrui este posibil, sa fim deci gata
oricand.
Sa nu ne temem de
moarte, caci rugaciunea continua este arma sigura impotriva ei. Fagaduiala lui
Dumnezeu este sincera, adevarata, este insusi testamentul lui Iisus in clipa
mortii pe cruce in fata ucenicilor Lui. Iisus a ramas acelasi, constant in
toate timpurile: “Cerul si pamantul vor pieri, dar cuvintele Mele nu vor
pieri”. Deci sunt promisiunile Lui facute tuturor oamenilor: orice om are
dreptul sa ceara si sa fie ascultat, si orice va cere, daca va fi spre
mantuirea lui, i se va da lui.
Rugaciunea este un arc
cu care tintim inima lui Dumnezeu, spune Sfantul Efrem. Si adauga el, ca tot
prin rugaciune strapungem pe dusmanii nostrii pe care ii dezarmam astfel.
In Vechiul Testament
sunt foarte multe exemple despre eficacitatea rugaciunii: Elizeu, care a orbit
o armata intreaga numai prin puterea rugaciunii; Iona, care striga pe Dumnezeu
din pantecele balenei; Ieremia in inchisoare; Daniel in mijlocul leilor; Iov,
care multumeste lui Dumnezeu pentru toate, etc. etc.
Rugaciunea este un
sacrificiu, o mortificare placuta lui Dumnezeu. Ea purifica inima si o face
capabila sa primeasca harul lui Dumnezeu si lumina spirituala. Ea este o
convorbire sfanta, o dulce unire intre om si Dumnezeu, o reimpacare intre
Creator si opera Lui. Ea vindeca in special bolile spirituale. Ea alunga pe
demoni ca si un bici. Ea dezvaluie omului tainele lui Dumnezeu mai mult decat
toata stiinta si cultura. Ea aduce pace inimii. Cel ce inceteaza sa se roage se
pierde pe el. Viata este o permanenta lupta si pentru a invinge trebuie sa
luptam cu arme eficace. Impotriva puterilor infernului numai rugaciunea este
eficace. Trebuie sa strigam neincetat spre Dumnezeu, chiar daca ni se pare ca
El nu ne asculta rugaciunea noastra in nici un caz nu este zadarnica si vine
ceasul cand ea va da roade. Cu ochii trupului nu putem vedea efectele
rugaciunii decat in ceasuri urgente si speciale. Iisus proclama pedeapa
infernului impotriva celor ce nu au mila fata de cei ce implora si nici el nu
va avea mila de noi atunci cand i-o vom implora.
La ce pericol vesnic
se expun cei ce nu se roaga. Viata lor este un infern insuportabil, o vesnica
nemultumire, o permanenta grija, o revolta continua impotriva fatalitatii.
Ce trebuie sa cerem
prin rugaciune?
Cand Iisus spune: “Tot
ce veti cere in numele Meu, Tatalui, veti primi”. El se refera in primul
rand la lucrurile spirituale, la viata sufletului pentru care de fapt a venit
in mijlocul oamenilor. Si tot El spune cu alt prilej: “Cautati Imparatia lui
Dumnezeu”. Deci aceasta trebuie sa cerem in rugaciunea noastra.
Cat priveste lucrurile
si bunurile materiale, le putem cere atat timp cat ele nu ne impiedica la
cucerirea Imparatiei. Dar oamenii incep intotdeauna prin a cere lui Dumnezeu
fel de fel de binefaceri pamantesti si se mira apoi ca nu li se implinesc
rugaciunile in care-si exprima dorintele lor. Dar ei nu se gandesc niciodata a
cere lui Dumnezeu mantuirea sufletului lor si sa accepte deci orice suferinta,
daca aceasta contribuie la mantuirea lor, la readucerea lor pe drumul cel
drept. Ei ar trebui sa multumeasca lui Dumnezeu pentru orice si pentru toate,
fie durere si boala, fie binefacere si prosperitate si tot ceea ce primesc sa
puna in slujba Domnului, sa spuna ca Iov: “Domnul a dat, Domnul a luat, fie
Numele Lui binecuvantat!” “Si toate celelalte se vor adauga voua…celor ce
cautati mai intai Imparatia lui Dumnezeu”, ne incredinteaza Iisus.
De ce deci sa ne mai
ingrijoram de micul nostru destin, sa-L cautam pe Dumnezeu, sa-L iubim cu
ardoare si sa-L facem iubit altora, iata datoria noastra. Accesoriile
vietii acesteia – ca: sanatatea, averea, stiinta, talentele – nu pot fi decat
mijloace pentru a castiga lumina spirituala si fericirea vesnica, iar nu
scopuri in sine. Sa cerem deci bunurile spirituale, intelepciunea, ca Solomon,
harul sfintilor care pastreaza inocenta, inspiratia divina in orice actiune a
noastra in timpul milei, caci fara Dumnezeu nimic nu se face. Sa cerem curajul
si taria de a pune capat oricarui obicei prost si vicios. Sa cerem remuscarea
si lacrmile pocaintei, parerea de rau a tot ce am facut contra vointei lui
Dumnezeu. Sa cerem ca Dumnezeu sa inmoaie inimile impietrite si sa ne inspire
mijloace ingenioase de a imblanzi pe cei viciosi si corupti. Sa cerem ca inima
noastra sa fie mereu flamanda si insetata de Iisus, de painea cea divina si
datatoare de viata si de sangele cel sfintitor. “Eu sunt painea vietii, cine
va manca din painea aceasta in veci nu va flamanzi”.
Pentru ce deci sa ne
mai ingrijoram atat de painea cea materiala care satura doar trupul, iar
sufletul il lasa flamand? Caci omul nu traieste numai cu paine, ci cu orice
cuvant iesit din gura lui Dumnezeu.
Sa cerem ca prima
noastra grija sa fie de a obtine aceasta “paine divina”, iar martirajul nostru
zilnic sa fie o pregatire pentru acest ospat. Desigur sa nu ispitim pe Dumnezeu
si sa nu ne mai interesam de treburile pamantesti, bizuindu-ne pe promisiunea lui
Dumnezeu, ca toate ni se vor da. In primul rand sa cautam dreptatea lui
Dumnezeu, Imparatia Cerurilor si apoi interesele pamantesti. Sa nu dam
prioritate celor de pe urma, dar nici sa le neglijam complet, adica sa nu
devenim de fapt niste interesati in fond, sa-L iubim si sa-L slujim pe Dumnezeu
in scopul de a ne da si a ne asigura ceea ce este necesar trupului nostru. Daca
toate celelalte ne sunt date, sa multumim cu recunostinta lui Dumnezeu, sa nu
punem pret pe ele, sa nu ne deprimam si sa nu ne departam de Dumnezeu. Ce
rusinoasa si meschina ar fi dragostea noastra atunci. Sa rabdam ca Iov, sa ne
resemnam ca el – aceasta este mantuirea noastra. Sa cerem deci darul de a ne
lepada de noi insine, de amorul propriu de orgoliul care este cauza tuturor suferintelor
omului.
Sa cerem curatenia,
nevinovatia, mila de orice cuvant spurcat. Sa cerem rabdarea si pacea impotriva
contrarietatilor. Sa cerem bunatatea si blandetea, amabilitatea si ingaduinta
fata de cei ce ne provoaca.
Dupa ce vom cere toate
aceste bunuri spirituale putem cere in rugaciunile noastre si ceea ce este
necesar trupului nostru, care de fapt este Templul Duhului Sfant. Deci vom cere
sanatate acestui templu pentru ca Dumnezeu sa locuiasca in pace in el.
Sa cerem o viata
lunga, nu pentru a ne inmulti greselile, ci pentru a lucra si a adauga inzecit
talantii incredintati de Dumnezeu fiecarui om la crearea lui. Sa cerem bogatia,
nu pentru a ne satisface pasiunile si dorintele noastre egoiste, ci pentru a
ajuta pe cei suferinzi, a fi pentru ei o bimefacere trimisa de Dumnezeu la
cererile lor.
Sa cerem stiinta, nu
pentru a ne ingamfa cu ea si a ne socoti superiori altora, ci pentru a
descoperi adevarata lumina si pentu a o impartasi si altora, pentru binele
tuturor.
Sa cerem prieteni
adevarati, care constituie cea de a doua jumatate a noastra. Ei ne completeaza
atunci cand sunt sinceri, credinciosi iar nu lingusitori, exploatatori ai
pasiunilor noastre.
Sa cerem copii. Ei
sunt binecuvantarea familiilor si comoara parintilor, dar ei trebuie sa fie mai
mult copii lui Dumnezeu decat ai parintilor. Daca acesti copii tradeaza pe
Dumnezeu din dragoste pentru parinti, mai bine nu s-ar fi nascut.
Sa ne rugam pentru
altii. Este o datorie impusa din mila crestina. Aceasta rugaciune este cea mai
placuta lui Dumnezeu, ea este lipsita de interes propriu, constituie deci o
lepadare de sine o mortificare. Aceasta rugaciune constituie unirea intre
suflete, pacea si armonia pe pamant.
Conditiile in care
trebuie sa ne rugam
Nu stim sa ne rugam,
nu stim ce cerem. Pentru ca rugaciunile noastre sa devina eficace, ea trebuie
sa indeplineasca doua feluri de conditii:
1. Conditii
indepartate sau negative (ceea ce insemneaza absenta obstacolelor care s-ar
opune eficacitatii rugaciunii noastre)
Or, exista doua mari
obstacole: pacatul si imprastierea spiritului. Este necesar deci
ca sa ne rugam numai in stare de har si de reculegere :
a) In stare de har inseamna a fi cu inima curata,
senina, plina de sinceritate. O rugaciune nu se face de o limba otravita, plina
de nemultumire si de invidie. Schimbul sincer, nefalsificat intre om si
Dumnezeu se face numai cand omul isi daruieste inima lui Dumnezeu in schimbul
cererilor sale. Pacatosului, celui ce si-a daruit inima pasiunilor, vietii
materiale, Dumnezeu nu-i datoreaza nimic, acesta degeaba se roaga. Numai in
schimbul inimii omului, Dumnezeu se milostiveste de cererea celui nevinovat.
Iisus ne precizeaza ca pana ce nu vom deveni curati cu inima ca niste copii, nu
vom avea parte de Dumnezeu.
Rugaciunea copiilor
este ascultata, ei sunt plini de candoare, de nevinovatie, caci pentru unii ca
acestia este daruita Imparatia lui Dumnezeu Cerul este acestora destinat. Sa
devenim deci copii cu inima si rugaciunea noastra va fi ascultata.
b) Reculegerea trebuie sa fie alta calitate a
rugaciunii noastre. Cu inima curata, fara ganduri ascunse, neinteresate, sa ne
concentram in rugaciune ca pentru un lucru foarte important. Sa alungam orice
gand strain, orice preocupare sa ne impunem spiritului nostru, memoriei,
imaginatiei, vederii si auzului. Sa oferim totul lui Dumnezeu. Nimic din fiinta
noastra sa nu fie in afara de Dumnezeu. Trebuie sa fim stapani pe noi insine,
sa renuntam la tot ceea ce ne atrage, sa facem un act de abnegatie totala, sa
nu fim ca poporul evreu, despre care Iisus spunea adesea: “Acest popor ma
cinsteste cu buzele, iar inima lui este departe de Mine.”
De ce nu ne pregatim
pentru rugaciune asa cum ne pregatim pentru o audienta la un mare personaj?
Pentru ca suntem inconstienti de ceea ce facem si cui ne adresam. Interesele
noastre pamantesti sunt mai importante pentru noi decat cele spirituale. Un
suflet care se reculege inainte de a se ruga, este un suflet care-si impune un
sacrificiu, isi impune o vigilenta incordata in a se supraveghea necontenit si
aceasta mortificare este placuta lui Dumnezeu. Acest suflet care-si astupa
urechile pentru a nu mai asculta vocea sangelui si a carnii si care-si inchide
ochii pentru a nu mai vedea raul de pe pamant acesta ajunge la Dumnezeu, sa se
ridice pana la El. El contempla in adevarata lumina a gloriei Sale. Il priveste
cu ochii spiritului si niciodata pentru el nu va mai avea vreo importanta
desartaciunile si intrigile oamenilor.
Cum se va putea ruga
un suflet imprastiat, care doreste sa vada si sa auda tot ce se intampla in
jurul sau, care isi ofera inima la orice impresie ce i se prezinta din afara,
incapabil sa-si impuie o ordine interioara. Numai cei ce-si pot porunci o
retragere interioara, o viata interiorizata, o singuratate cu ei insisi si o
companie numai cu Dumnezeu pentru a-L admira si invoca in voie, numai acestia
stiu sa se roage cu adevarat.
2. Conditiunile
apropiate pe care trebuie sa le indeplineasca rugaciunea pentru a fi eficace
Aceste conditii sunt:
a) Umilinta atunci cand, asemeni fiului risipitor, suntem constienti
de nimicnicia noastra si de faptul ca nu meritam decat dispretul lui Dumnezeu
si al oamenilor, ne rugam ca niste cersetori umili, doar cu speranta ca poate
Dumnezeu se va milostivi de noi, caci suntem incapabili de orice, fara mila lui
Dumnezeu.
In parabola vamesului
si a fariseului, Iisus ne arata cum sa ne rugam, Sfantul Augustin spune:
“Suntem cu totii niste cersetori fata de Tatal ceresc. Am fost goniti din
Paradis si despuiati de haina nevinovatiei, am fost expropriati de diavol si de
pacat. Trebuie sa cerem deci cu o mare si profunda umilinta.”
b) Ravna si dorinta
intensa cu care ne rugam lui Dumnezeu pentru a-I place. Cu alte
cuvinte sa ne rugam cu dragoste, sa nu dorim decat ceea ce doreste El, sa ne
uitam pe noi insine totalmente. Pe cei caldicei Dumnezeu nu-i iubeste, caci
neglijenta, indiferenta si tembelismul supara pe Dumnezeu, acestea toate
dovedind ca inima noastra nu-I apartine.
Rugaciunea este mai
mult un strigat al inimii decat un sunet al limbii. Sfantul Augustin spune,
”Focul dragostei este strigatul inimii. Pentru ca insusi Dumnezeu este un foc
mistuitor trebuie sa-L iubim intr-un limbaj de foc pentru ca El sa ne asculte”.
Rugaciunea nu este
numai un murmur al buzelor, ci este afectiunea inimii, care nu se aude, dar
care urca direct spre Dumnezeu. Fervoarea nu este deci o devotiune sensibila si
vizibila, care de multe ori este efectul temperamentului. Adevarata rugaciune,
chiar daca este monotona si lipsita de exclamatii puternice, este dragostea
inimii pentru Dumnezeu.
“Cine iubeste putin,
se roaga putin; cine iubeste mult, se roaga mult.”
Deci adevarata cerere
este aceea a inimii si inima nu cere decat ceea ce iubeste, iar cine iubeste pe
Dumnezeu, cere ceea ce doreste El. A ne ruga deci nu inseamna a fi coplesiti de
consolari interioare si a cauta aceasta, cu alte cuvinte o satisfacere a
sensibilitatii noastre, a simturilor corpului nostru.
Adevarata rugaciune
este a dori ceea ce Dumnezeu doreste si a implini vointa Lui in toate actiunile
noastre. Bucuria sensibila care se naste uneori din aceatsa generozitate a
vointei noastre, este ceva secundar daruit de Dumnezeu celor drepti Iisus chiar,
in rugaciunea teribila din gradina Ghetsimani, avea inima intristata, plina de
dezgust si dornica de a indeparta paharul suferintelor ce-I era destinat. Toate
instinctele Lui umane respingeau acest calvar, totusi s-a supus si a dorit ceea
ce Tatal a dorit “Fie precum voiesti Tu”.
Asadar, sufletul ce se
simte uscat de elan, trebuie tocmai atunci sa indeplineasca vointa lui
Dumnezeu, rugaciunea pe care obisnuia s-o faca, chiar daca nu mai simte
consolarile sensibile si placute de alta data. Intr-o astfel de rugaciune
meritul creste mult, caci sufletul se forteaza, corpul se mortifica, iar
spiritul se fortifica si capata o noua vigoare.
c) Credinta si increderea fac de asemenea ca
rugaciunea sa fie eficace. Sufletul trebuie sa fie bine convins ca Dumnezeu
poate si vrea sa asculte cererea noastra. Dumnezeu nu ne poate insela si
increderea in El trebuie sa fie totala. Iisus mereu si mereu repeta ca de vom
avea credinta, vom obtine tot ceea ce dorim, caci totul este cu putinta celui
ce crede. Toate miracolele facute de Iisus s-au bazat pe credinta celor ce-I
cereau mila: “Crezi ca pot face aceasta?” sau “Fie tie dupa credinta ta”. Sau
cand apostolii Il intrebau de ce ei nu puteau face anumite lucruri, El le
raspundea: “Din cauza necredintei voastre”. Si numai un graunte de credinta sa
fi avut si muntii din loc s-ar fi putut muta. Nimic n-ar fi fost cu neputinta
pentru cei ce cred.
Increderea in Iisus
care a ramas acelasi ca si in primul secol al crestinismului, aceasta ne aduce
realizarea rugaciunii noastre.
Dar noi cei de astazi
nu mai avem incredere, prin faptul ca nu mai vedem miracole petrecandu-se la
tot pasul. Ele nu mai sunt necesare in prezent, pentru ca religia crestina s-a
consolidat definitiv si cine traieste si iubeste pe Iisus cu adevarat, acela
vede zilnic minuni in tot ce se intampla cu el insusi. Iisus de altfel inca de
pe atunci spunea: “Fericiti cei ce nu vad si cred”, iar ucenicilor le spunea:
“Vor fi multi care vor dori sa vada ceea ce vedeti voi si nu vor putea”.
In toate vietile
sfintilor s-au petrecut minuni cu ei insisi. Insuccesul rugaciunii noastre se
datoreste necredintei, indoielii. “Daca veti putea crede” raspunde Iisus celui
ce-L intreaba de poate face o minune cu fiul sau.
Puterea lui Dumnezeu
este egala cu credinta omului. Daca totul este posibil celui ce crede, depinde
numai de el. Cine doreste mult, sa creada mult. Cel ce ezita si se indoieste
este ca valul marii ridicat si dus de vant.
d) Perseverenta
rugaciunii, hotararea de a continua in cererea noastra cu toate
obstacolele ce se ivesc, cu tot termenul indelungat in asteptarea implinirii
cererii noastre, iata o calitate absolut necesara pentru eficacitatea
rugaciunii. Perseverenta presupune continuitatea intentiei, vointei noastre
care urmareste cu indarjire mereu acelasi lucru. Aceasta face din viata noastra
o continua rugaciune, fapt pentru care ne amana Dumnezeu in rezolvarea dorintei
noastre, tocmai pentru a ne face sa ne rugam mereu. “Trebuie mereu sa va
rugati, fara a slabi niciodata”.
Dumnezeu are tot
dreptul ca sa ceara sa ne rugam neincetat pentru gloria Lui, pentru binele si
interesul nostru, pentru insusi demnitatea noastra, pentru binefacerile Sale.
Rugaciunea noastra
este imperfecta, nedemna de gloria lui Dumnezeu. De aceea pana ce nu implineste
toate conditiile perfectiunii, Dumnezeu o lasa sa se repete mereu, caci prin
exercitii ea se desavarseste.
Rugaciunea noastra sa
fie ca a unei fiinte ce urmareste ceva nobil si maret, iar nu ceva de moment,
trecator fara valoare spirituala si este de demnitatea noastra sa perseveram in
ea.
Daca cererile noastre
ar fi imediat implinite, noi am fi expusi la ingamfare la incredere in meritele
noastre personale la drepturi ce nu le avem. Interesul nostru spiritual este
deci ca Dumnezeu sa ne faca sa simtim tocmai prin acele intarzieri intelepte,
pretul harurilor Sale si astfel sa avem inima pregatita pentru recunostinta
umila. Singuraperseverenta poate sa obtina aceasta. Iar daca uneori Dumnezeu ii
asculta imediat, iar pe altii nu, aceasta este taina si planul Sau ascuns, pe
care nu ne este dat noua a-l cunoaste. Totul este insa opera gloriei Lui si
spre perfectiunea noastra.
Cine vrea sa-si atinga
scopul si sa persevereze mereu si cel putin pentru incapatanarea lui, Dumnezeu
il va asculta, asa cum ne fagaduieste Iisus in parabola cu cel ce a venit
noaptea sa ceara paine prietenului sau care dormea si pregeta sa se scoale, dar
care pana la urma, sacait peste masura de cel ce batea la usa, s-a sculat si
i-a dat.
“Imparatia lui
Dumnezeu se ia prin violenta” si daca cel pe care il rugam pare ca nu ne aude,
trebuie sa-l fortam. O dulce violenta care nu-l supara pe Dumnezeu ci din
contra Il impaca, care nu raneste pe aproape, ci il ajuta, ii micsoreaza si ii
face sa-i dispara pacatul.
Paraliticul din
Evanghelie a asteptat 38 de ani si n-a disperat, iar noi dupa zece zile de
rugaciuni neimplinite, disperam, pierdem increderea si devenim caldicei in
credinta.
Perseverenta deci
presupune o incredere neclintita si fara margini in bunatatea lui Dumnezeu si
pe care nici o intarziere n-o supara si n-o dezamageste.
Dumnezeu opereaza in
secret rezolvarea dorintelor noastre spre binele nostru. Cel ce se roaga
neincetat pentru un anumit scop, totusi se transforma fara sa-si dea seama. El
se sfinteste incetul cu incetul si comportarea lui devine un exemplu pentru cei
din jur. Iata un prim efect al perseverentei. Cel ce iubeste pe Dumnezeu stie
ca mai tarziu sau mai devreme Dumnezeu il va asculta. “Cereti si vi se va da”,
mereu fara incetare, fara nerabdare.
e) Rugaciunea noastra
sa fie facuta in numele lui Iisus Hristos. El
este singurul mediator sa linisteasca revolta Tatalui, sa sfinteasca pe om,
sa-l scape de pacat, cauza conflictului dintre Creator si opera Sa.
Neascultarea este
poarta prin care a imtrat pacatul in lume si odata cu el moartea.
Iisus este modelul
ascultarii, al supunerii in fata vointei lui Dumnezeu. El a venit pentru a da
ascultare Tatalui, pentru a se oferi ca jertfa nevinovata in numele omenirii.
In numele Lui, a Lui
Iisus, cerul se inclina, infernul tremura, iar pamantul Il preamareste pentru
imensa Lui binefacere adusa.
Tot ce vom cere
Tatalui in numele Lui, vom obtine, aceasta ne-o asigura chiar El. Rugaciunea
noastra n-are nici o valoare daca nu este facuta in numele meritelor Lui. El
ne-a imprumutat noua meritele Lui pentru a ne face demni de a cere ceva lui
Dumnezeu. El a construit puntea de legatura ce fusese rupta, odata cu
neascultarea primului om. Biserica logodnica lui Iisus intotdeauna se roaga in
numele Lui.
f) Rugaciunea facuta prin intermediului Maicii Domnului
are de asemenea darul de a fi implinita. Dupa Iisus, ea este imaginea cea mai
perfecta a lui Dumnezeu. Ca mama a lui Iisus, Ea are tot dreptul sa ceara
anumite favoruri Fiului Ei. Iar legea data de Dumnezeu lui Moise vorbeste
despre blestemul ce cade asupra fiilor ce nu-si respecta parintii. Ori Domnul
nu se poate contrazice pe Sine si Mama Lui intervenind penru noi, are dreptul
de a fi ascultata. Duhul Sfant care a pregatit in Ea sanctuarul viu in care
trebuia sa vina Mantuitorul lumii si care de fapt este logodnicul Ei, cum oare
nu O va asculta in rugaciunile Ei? Maria este sora noastra, prin faptul ca Ea
s-a nascut din acelasi sange al lui Adam, ca si noi, deci ea are o mila si o
dragoste frateasca fata de noi. In al doilea rand, Ea este Mama noastra, prin
Testamentul lasat de Iisus insusi inaintea mortii Sale. El a recomandat atunci
lui Ioan ca Mama Lui pe viitor, deci Mama tuturor oamenilor.
Iata cel mai pretios
dar lasat de Iisus omenirii. Avem ca Mama spirituala pe insusi Mama Lui, Fiica
Tatalui si Sotia Duhului Sfant. Ce comoara de nepretuit de care insa multi se
dispenseaza s-o recunoasca si s-o slujeasca. Cei ce nu-si pun nadejdea in Maica
Domnului, Regina Ingerilor, a patriarhilor, a apostolilor, a martirilor, a
fecioarelor, a tuturor sfintilor, exemplul tuturor celor alesi, conceputa in
planul de creatie a lui Dumnezeu. Cea care a sfaramat capul sarpelui infernal,
cea care are puterea sa obtina pentru noi indepartarea ispitelor diavolului si
iertarea pacatelor noastre, aceia care deci o ignora, sunt de plans. Ei sunt
sufletele pierdute care scapa acest unic prilej de mantuire: ajutorul Maicii
Preacurate.
Dupa cum Iisus este
aparatorul nostru fata de Dumnezeu, tot asa este Maria fata de Iisus pentru
noi.
Cel ce a calcat legea
lui Dumnezeu sa se arunce in bratele Mariei, Maica Milelor, unica speranta a
pacatosilor. Ea este autoarea vietii, Maica Mantuirii. Daca n-ar fi fost Ea,
Iisus n-ar fi avut cum sa vina pe lume.
Rugandu-ne Ei, nu ne
ratacim niciodata, nu disperam niciodata. Ea este pentru toti darnica, prin Ea
cel mort renaste la viata, caci Ea nu dispretuieste pe nimeni. Alergati deci la
Maria, Maica Domnului si Mama noastra cu toata increderea.
g) Rugaciunea trebuie
sa fie insotita de sacrificii si mortificari.
Toata viata Domnului
Iisus n-a fost decat un sir intreg de sacrificii si suferinte. Profetii L-au
prezis ca pe o victima inocenta, ranita si distrusa de rautatea omenirii: “Ca o
oaie spre junghiere si ca un miel fara de glas”, asa a fost Iisus.
Ascultator pana la
moarte, asa a distrus pacatul. Trebuie deci sa-L urmam dupa exemplul vietii
Sale muritoare, sa lepadam tot ce ne apartine, sa distrugem in noi instinctul
conservarii materiei si al egoismului. Omul durerilor ne-a demonstrat de ce
egoism este capabil orice om, daca vrea. Ori, pentru a fi agreabili si
ascultati de Dumnezeu Tatal, trebuie sa fim niste copii credinciosi ai acestiu
divin exemplu original. Acest “Fiu al Omului” este adevarata noastra menire;
aceasta perfectiune a fost scopul vietii si creatiei noastre. Noi insa am
deviat, am gresit calea, ne-am infundat in noroaie si in santuri si am cazut in
prapastie. Putem insa reveni, putem sa ne intoarcem pe calea cea buna, cea
sigura, singura si adevarata cale care duce la nemurire si fericire. Aceasta
este Iisus. “Caci Eu sunt calea, adevarul si viata”… “Cel ce nu intra prin
Mine, caci Eu sunt poarta, este un hot”.
Trebuie sa suferim ca
El, insulte si nedreptati, ocarile si rautatea oamenilor conduse de satan, sa
nu ne speriem de suferinta fizica, caci “cel ce-si pazeste viata o va pierde”
ci sa fim gata pentru Iisus sa ne sacrificam aceasta viata a materiei pentru a
castiga pe cea a spiritului, dupa cum ne asigura El: “Cel ce-si va pierde viata
pentru Mine, acela o va castiga”.
Cum dorim noi sa ne rugam
lui Dumnezeu in numele lui Iisus cel martirizat, noi care ne supunem tuturor
pasiunilor corpului nostru? Mortificarea ucide pacatul si duce deci cu usurinta
rugaciunea noastra la Tatal.
Toti sfintii au fost
oameni ai sacrificiului. Suferinta apropie pe om de Dumnezeu. “Cei ce apartin
lui Iisus si-au crucificat carnea lor cu poftele si viciile ei”, spune Sfantul
Pavel. Acesti eroi ai credintei suspendau legile naturii, mutau muntii din loc
si inviau mortii. Ei au ajuns la perfectiunea lui Iisus prin… post si
rugaciune. Urandu-se pe ei insisi si corpul lor, acesti eroi ce au ucis pacatul
din ei prin mortificari si impuneri fortate si au atins prin rugaciunile lor
inima lui Dumnezeu.
Noi cei de astazi sa
ne mortificam acceptand cu marinimie incercarile zilnice, sa reprimam
caracterul nostru impulsiv, sa infranam pasiunile si poftele trupului nostru si
ambitiile spiritului nostru. Sa veghem asupra fiecarui simt in parte. Sa
fagaduim lui Dumnezeu ca ne vom abtine de la o satisfactie la care tinem foarte
mult, pentru ca rugaciunea noastra sa fie primita. Omul care se mortifica isi
purifica sufletul, isi supune corpul spiritului sau, “isi umileste inima,
revine la castitate si nevinovatie, cu alte cuvinte indeparteaza obstacolele ce
se opun eficacitatii rugaciunii sale.
Numai astfel umiliti
in fata lui Dumnezeu, insufletiti de o credinta si de o incredere fara margini,
sa oferim sacrificiile noastre in numele lui Iisus si al Mariei. Numai astfel
rugaciunea noastra va fi roditoare.
* * *
Daca s-ar putea
organiza si la noi in azilurile de copii orfani acea rugaciune colectiva a
micilor nevinovati, a ingerilor pamantesti, a celor ce cu siguranta imblanzesc
inima lui Dumnezeu. Cate minuni nu s-ar obtine astfel… Asa cum s-a petrecut in
Franta, unde oamenii plini de credinta si de mila pentru semenii lor, au
organizat astfel de cercuri.
Rugaciunea facuta in
comun este mult mai eficace si indeplineste toate conditiunile pentru aceasta.
Iisus insusi ne spune: “acolo unde sunt reuniti doi sau trei oameni in numele
Meu, acolo sunt si Eu in mijlocul lor”. Unul corecteaza lipsurile celuilalt. Si
unde poate sa fie mai multa curatenie si inocenta decat intr-un grup de copii
crescuti sub indemnul unui misionar devotat pentru slava si dragostea lui
Dumnezeu? Ei nu formeaza cu totii decat un suflet si o inima, care striga catre
cer. Aceste implorari ale unor suflete nevinovate se ridica spre Dumnezeu ca
fumul de tamaie si obtin gratia si mila Lui pentru cei ce-o cer prin acest fel
de intermediari.
Rugaciunea micilor
orfani a facut minuni in tarile unde s-a putut organiza acest lucru. Si
simultan cu rugaciunile micilor ingerasi, cei in suferinta au fost indemnati ca
la randul lor sa faca rugaciuni eceptionale, ca de exemplu: zilnic sa recite un
“Tatal nostru” si de zece ori “Bucura-te Marie”, timp de o luna. Aceasta dupa
cum era cazul. Efectele erau miraculoase. Dumnezeu actiona prin fenomene
uluitoare si impenetrabile.
Unii au fost sfatuiti
sa dea liturghii timp de zece sau mai multe zile, in timp ce micutii azilului
sau fecioarele sarace si umile se prosternau in numele lor in fata Maicii
Domnului si blandului ei Fiu.
Lui Dumnezeu Ii plac
rugaciunile micilor inocenti, dar El vrea sa vada rabdarea si credinta noastra,
El ne lasa multi ani in asteptare si deodata, cand nici nu ne asteptam, minunea
se produce.
Pentru cei ce-si
folosesc averile si bunurile lor in opera de binefacere si niciodata n-au lasat
sa plece de la usa lor un sarac nemiluit, pentru acestia, in clipele lor de
restriste si suferinte, Dumnezeu nu ramane surd la cererile lor. Pentru cei ce
au credinta, Dumnezeu patrunde in viata lor, implinindu-le rugaciunile.
Rugaciunile pentru cei
morti au de asemenea o mare valoare. Dupa spusele Sfantului Pavel “Sufletul
care traieste prin credinta si care vede in cele mai mici intamplari actiunea
lui Dumnezeu asupra sa, acela ne se mai mira cand survin cele mai grele
incercari pentru mantuirea lui si a semenilor lui. Ce consolare minunata simte
acesta in fundul sufletului sau ranit de suferinta, gandindu-se ca cerul nu l-a
lovit decat spre a-l purifica si mai mult si a-l face instrumentul milei
divine”.
Tainele lui Dumnezeu
sunt ascunse. Multe necazuri se intampla spre binele nostru, iar noi nu ne dam
seama. “Tot raul spre bine”. Cei ce duc o viata retrasa, departe de lume, de
agitatiile si ambitiile ei, numai acestia inteleg rostul si mersul
evenimentelor.
Oamenii in general in
necazurile lor si in suferinte incep intai spre a incerca fel de fel de metode
de rezolvare, pur omenesti si numai dupa ce au dat gres in orice, abia atunci
incearca si rugaciunea catre Dumnezeu. Ce mare gresala. Prin rugaciune su numai
prin rugaciune trebuie sa incepem, ca Dumnezeu este Cel ce da curs
evenimentelor si “nici un fir de par din capul nostru nu se misca fara stirea
Lui”.
Numai prin rugaciune
vom fi inspirati ce anume mijloace omenesti sa folosim pentru rezolvarea
cererii noastre si care de fapt nu sunt decat accesorii si mijloace secundare.
Mila lui Dumnezeu este
totul. Cine se roaga Lui cu incredere si din primul moment obtine totul.
Important este ca ceea
ce cerem sa nu devina o piedica in calea sfinteniei si perfectionarii noastre
si de aceea, de multe ori Dumnezeu nu ne acorda ceea ce cerem, fara ca noi sa
intelegem aceasta. Exista ceva la mijloc, o ambitie, o mandrie, o dorinta de a
trai in pace si liniste, ceea ce nu-i este dat unui crestin adevarat care
trebuie sa lupte necontenit cu el insusi si cu altii. Cate si cate taine
ascunse stau la baza neindeplinirii cererilor noastre facute lui Dumnezeu. Daca
le-am cauta cu inima sincera si lepadati de noi insine, le-am gasi cu
siguranta.
Rugaciunile facute
pentru pocainta celor rai sunt covarsitor de greu de indeplinit. Un suflet
dusmanos fata de Dumnezeu are prejudecati de neinvins impotriva tainelor si
miserelor credintei crestine si el se cramponeaza cu furie de ideile si
pasiunile sale. Omul credincios este incapabil sa rastoarne astfel de bariere
din inima in care domneste diavolul si inca de zeci de ani. Niciodata prin
mijloace omenesti nu se va putea inabusi pasiunile unei inimi corupte ce nu cauta
decat satisfacerea poftelor sale. Numai Domnul singur poate face o minune cu el
si aceasta numai in urma rugaciunii perseverente, umila si plina de incredere.
Si in urma sacrificiilor facute in special pentru mantuirea sufletului celui
pacatos. Jertfa este necesara, numai ea alunga revolta si dreapta furie a lui
Dumnezeu fata de cel impietrit si prigonitor.
In rezumat tot omul,
fie bogat sau sarac, prost sau destept, cult sau nu, tanar sau batran, bolnav
sau sanatos, daca Il iubeste si cauta pe Dumnezeu prin rugaciune cu toata
inima, dornic in mod sincer de a afla adevarul cu credinta, cu umilinta, cu
incredere si mai ales cu perseverenta, va vedea miracole in viata lui si ochii
i se vor deschide pentru a vedea si a intelege sensul si rostul creatiei Lui si
a intregei omeniri.
Ultimul cuvant in
lumea aceasta va ramane celor ce se roaga si portile infernului nu-i vor birui.
Prin rugaciune
dezarmam iadul, dar sa ne rugam cum trebuie, sa ne pastram inocenta, sa fugim
de divertismentele lumii si de tot ceea ce ne indeparteaza de Dumnezeu. Sa-I
vorbim Lui cu simplicitate, ca un copil catre Tatal Sau, incredintandu-I
temerile si amaraciunile vietii noastre. Chiar cand parem parasiti de El, sa ne
incredem totusi impotriva oricarei aparente, in grija ce ne-o poarta.
Prin intermediul
Mariei si a Domnului Iisus, vom dezarma pe Dreptul Judecator.
Rugaciunea Parintelui
Arsenie Boca
Doamne Iisuse
Hristoase, ajută-mi ca astăzi toată ziua să am grijă să mă leapăd de mine
însumi, că cine ştie din ce nimicuri mare vrajbă am să fac, şi astfel, ţinând
la mine, Te pierd pe Tine.
Doamne Iisuse
Hristoase ajută-mi ca rugaciunea Prea Sfânt Numelui Tău să-mi lucreze în minte
mai repede decât fulgerul pe cer, ca nici umbra gândurilor rele să nu mă
întunece, că iată mint în tot ceasul.
Doamne, Cela ce vii în
taină între oameni, ai milă de noi, că umblăm împiedicându-ne prin întunerec.
Patimile au pus tină pe ochiul minţii, uitarea s-a întărit în noi ca un zid,
împietrind inimile noastre şi toate împreună au făcut temniţa în care Te ţinem
bolnav, flămând şi fără haină, şi aşa risipim în deşertăciuni zilele noastre,
umiliţi şi dosădiţi până la pământ.
Doamne, Cela ce vii în
taină între oameni, ai milă de noi. Pune foc temniţei în care Te ţinem, aprinde
dragostea Ta în inimile noastre, arde spinii patimilor şi fă lumină sufletelor
noastre.
Doamne, Cela ce vii în
taină între oameni, ai milă de noi. Vino şi Te sălăşluieşte întru noi, împreună
cu Tatăl şi cu Duhul, că Duhul Tău cel Sfânt Se roagă pentru noi cu suspine
negrăite, când graiul şi mintea noastră rămân pe jos neputincioase.
Doamne, Cela ce vii în
taină între oameni, ai milă de noi, că nu ne dăm seama ce nedesăvârşiţi suntem,
cât eşti de aproape de sufletele noastre şi cât Te depărtăm prin micimile
noastre, ci luminează lumina Ta peste noi ca să vedem lumea prin ochii Tăi, să
trăim în veac prin viaţa Ta, lumina şi bucuria noastră, slavă Ţie. Amin
Parintele Arsenie Boca
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu