Dincolo
de anotimpuri ca realitati ale mediului natural, Biserica ne vorbeste in
rugaciunile sale si in imnurile liturgice despre anotimpuri ca realitati ale
vietii noastre launtrice, despre anotimpuri ale sufletului.
"O
primavara de om"
Una
din cererile pe care le adresam lui Dumnezeu atunci cand rostim rugaciunea pentru binefacatorul
nostru este aceasta: "Fa ca fiecare din zilele lui sa fie o
frumoasa zi de primavara, viata lui sa se asemene unui rau limpede si lin, ce
curge prin gradini inverzite si pline de flori.”
Cu
alte cuvinte, ne rugam ca el sa devina "o primavara de om”, un om
"odihnitor de oameni”, o adevarata binecuvantare pentru toti cei de langa
el. Desigur, acest lucru este nevoie sa il dorim nu numai binefacatorilor
nostri, cat si noua insine si chiar dusmanilor nostri, "celor ce ne urasc
pe noi”.
Ori
la experienta vietii ca primavara continua, acea stare de reinviere sufleteasca
traita ca izbavire din "iarna cea grea a pacatelor”, ne cheama in
permanenta Biserica prin unirea cu Hristos. Un om cu o astfel de viata este
numit "fericit" de Prorocul David in Psalmul I: "Fericit
barbatul, care n-a umblat in sfatul necredinciosilor si in calea pacatosilor nu
a stat si pe scaunul hulitorilor n-a sezut; Ci in legea Domnului e voia lui si
la legea Lui va cugeta ziua si noaptea. Si va fi ca un pom rasadit langa
izvoarele apelor, care rodul sau va da la vremea sa si frunza lui nu va cadea
si toate cate va face vor spori." (Ps. 1;1-3)
Asa
cum iarna presupune indepartarea Pamantului de Soare, sursa luminii si
caldurii, "iarna pacatului”, cea care ne ingheata inimile si sufletele,
presupune indepartarea noastra de "Soarele dreptatii”, de "Lumina
cunostintei”, Hristos.
Daca
in cazul anotimpurilor care se succed in chip firesc in natura, omul nu poate
interveni in tot acest proces, in ceea ce priveste "anotimpurile” ca stari
ale sufletului, fiecare dintre noi este liber si in masura sa permanentizeze
una din aceste stari.
Acel
”verde crud” al persoanei noastre (bucuria, pofta de viata, optimismul,
sinceritatea) etc., acele "flori binemirositoare” ale virtutilor
(credinta, nadejdea, dragostea, curatia etc.) pot fi pastrate nu numai fara a
fi alterate, ci mereu innoite, participand in Biserica, intru Duhul Sfant, la
Patimirile lui Hristos si la Invierea Sa.
In
Triod, in miercurea de dinaintea Lasatului sec de branza, la Vecernie, ne
bucuram de venirea Postului Mare prin acest imn minunat: "Rasarit-a
primavara postului si floarea pocaintei. Deci sa ne curatim pe noi fratilor de
toate spurcaciunea si Datatorului de lumina sa-I zicem: Slava Tie, Unule
Iubitorule de oameni."
"Primavara
postului” nu este altceva decat starea de asceza ca expresie a pocaintei,
"pregatirile duhovnicesti” (prin post, milostenie, rugaciune) pentru a
intampina intru veselie "primavara” in lumina Invierii lui Hristos. Pentru
a putea primi acea "primavara” despre care aflam din una dintre cele mai
frumoase cantari inchinate Sfantului Mare Mucenic Gheorghe:
"Rasarit-a
primavara, veniti sa ne desfatam! Stralucit-a Invierea lui Hristos,
veniti sa ne veselim! Aratatu-s-a pomenirea purtatorului de chinuri, care
lumineaza pe cei credinciosi. Pentru aceasta, iubitorilor de praznuire, veniti
cu taina sa o praznuim. Ca acesta ca un bun ostas s-a luptat impotriva
tiranilor, si pe aceia i-a rusinat, urmator facandu-se patimii Mantuitorului
Hristos. Nu si-a miluit vasul cel de lut al sau, ci gol l-a strujit cu
chinurile, schimbandu-l. Aceluia sa strigam: Purtatorule de lupte, roaga-te sa
se mantuiasca sufletele noastre!" (Slava…, de la Laude, de la Utrenia
Sfantului Gheorghe)
Acest
imn se canta intotdeauna dupa Sfintele Pasti. Chiar si atunci cand 23 aprilie
cade in Vinerea sau in Sambata Mare (din Saptamana Patimilor), Tipicul
bisericesc ("Capetele lui Marcu") mentioneaza ca slujba Sfantului
Gheorghe se va face luni (a doua zi de Pasti) in Saptamana Luminata. Cantarea
amintita ne arata stransa legatura dintre iubirea jertfelnica si moartea
muceniceasca ale Sfantului Gheorghe (si ale tuturor sfintilor mucenici),
Patimirile Mantuitorului si Invierea Sa.
Facandu-se
urmator patimirilor lui Hristos, Sfantul Gheorghe a devenit el insusi "o
primavara de om”, si totodata un fierbinte mijlocitor pentru noi, ca unul intru
care a luat chip "Primavara”, Insusi Fiul lui Dumnezeu (in Prohodul
Domnului Maica Domnului Il numeste pe Fiul sau: "Primavara dulce, / Fiul
meu prea dulce..." ).
Astfel,
Biserica ne arata ca "o primavara de om” nu poate deveni decat cel care Il
traieste pe Hristos. Cel care, continuu, traieste nu in "intunericul si
umbra mortii”, ci in "lumina lina” a Invierii Lui.
Radu
Alexandru
http://www.crestinortodox.ro/editoriale/primavara-anotimp-sufletului-135656.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu